You are here

2025-03-18

2024 års TS-upplagor

I dagarna har 2024 års TS-upplagor släppts för den svenska dagspressen och samtidigt har ORVESTO Konsument 2024:Helår släppts för den svenska pressen.

All information finns nu i Kantar Medias analysverktyg Mediafacts och på vår webbplats under Audit rapporter och rapporter/undersökningar.

TS-upplagor dagstidningar 2024

Vi ser att dagstidningarnas transformation till digitala läsare fortsätter i stark takt, vilket också avspeglas i TS-upplagorna. Där inkluderas både e-tidningsabonnemang och plusabonnemang, det vill säga e som är en digital kopia av papperstidningen och plus som är abonnenter som betalar för låst redaktionellt innehåll på webbplatsen. Vi visar dessa digitala exemplar både som varav-siffror i våra tabeller och i diagram i Mediafacts.

TS-upplagorna är stabila och i stort sett på samma nivå 2024 som 2023. Det beror på att den digitala andelen ökar markant och kompenserar för den minskade printupplagan. TS-upplagan för flerdagarstidningar (4-7 dgr/vecka) är i princip oförändrad, en minskning med knappt 1 procent. Den digitala upplagan (e-tidningen och plusabonnemang) ökar med ca 14 procent och kompenserar för minskningen i print. Den digitala andelen är nu uppe i drygt 60 procent av den totala TS-upplagan.

Motsvarande siffror för fådagarstidningar (1-3 dgr/vecka) är en minskning totalt sett på ca 4 procent. Den digitala upplagan (e-tidningen och plusabonnemang) ökar med knappt 9 procent och kompenserat till stor del för minskningen i print. Den digitala andelen är nu uppe i drygt 40 procent av den totala TS-upplagan.

I övrigt ser vi att fler lokaltidningar minskar sin utgivningsfrekvens, dvs färre utgivningsdagar per vecka. Vi ser också att printutgivning ersätts med digital utgivning i allt högre utsträckning.

Nyhetsmedier och mediestöden

Det nya mediestödet som trädde i kraft förra året börjar nu att sätta sig i sin nya form. Ansökningsfönstret för 2026 års stöd är mellan den 18 augusti och den 8 september i år. Liksom tidigare är redovisningsperioden första halvåret. Planering inför det har startat.

Poddindex

Snart släpps Årsrapport Poddar för 2024, i vilken du kan ta del av hur utvecklingen ser ut för några av Sveriges mest populära poddar, sådana som återfinns i både Poddindex och ORVESTO Konsument liksom enkom i Poddindex. Håll utkik för att läsa om upplevt poddlyssnande, poddmålgrupper och trendspaningar.

I Poddindex välkomnade vi förra året två nya publicister/utgivare; Polpo play (som bl.a ger ut Skäringer & Nessvold och Våra sanningar med Vivi & Carin) och Ek & Borg som har Spöktimmen.

Revisionskonceptet för poddar, Sample Audit, som appliceras på samtliga anslutna distributionsplattformar i Poddindex har gett goda resultat för de podcasts som genomgått granskning. Med fyra nedslag 2024 har 120 podcasts data granskats och validerats. Det ger en trygghet för alla som investerar i mediet i och med att publicerade uppgifter i Poddindex är verifierade.

Samarbete med Podtoppen i Norge har inletts där vi involveras för att harmonisera det norska indexet med den svenska sample audit-modellen. Arbetet pågår under våren 2025.

IAB Gold Standard

Gold Standard har sitt syfte i att bygga en hållbar framtid för digital reklam med sina tre enkla men grundläggande mål – att minska annonsbedrägeri, förbättra den digitala reklamupplevelsen och öka varumärkessäkerheten/Brand Safety. Publicister, ad tech företag och Influencer Marketing företag som vill erhålla certifiering genomgår en revision av Kantar Media Audit. Gold Standard 2.0 lanserades under hösten 2024.

Följande har genomgått audit och certifiering under hösten 2024/kvartal 1 2025:

  • TikTok
  • Readpeak
  • Swipefinder

 

Väl mött!

Lars Björkman

Affärsområdeschef, Media Audit

076-536 24 10

Share Image: