2019-10-08
Du vet att det är viktigt med nöjda kunder och nöjda medarbetare. Men har du tänkt på att det kan vara lika viktigt med nöjda leverantörer?
Psykologin är egentligen ganska enkel. Om leverantören trivs med dig som kund, så är det mer sannolikt att din leverantör gärna springer några extra mil för just dig när du behöver det som mest. Chansen är också större att det är just dig som leverantören erbjuder deras nyaste och bästa produkter och tjänster. Tänk också på hur mycket bättre arbetsmiljön blir för dina medarbetare och det värde det innebär för dem att ha fungerande relationer med leverantörerna.
Om din leverantör däremot upplever att samarbetet med dig som kund inte är bra, så kommer intresset och engagemanget att gå dig tillmötes att minska. De negativa konsekvenserna av att inte vara en ”bra kund” kan bli ganska stora. Du kan till exempel erbjudas sämre villkor och i förlängningen behöva lägga tid på att hitta en ny leverantör. En dålig leverantörsrelation kan också ta mycket energi och skapa misssnöje hos dina medarbetare.
Så visst är det viktigt att dina slutkunder är nöjda, men det kan vara minst lika viktigt att dina leverantörer upplever att de har ett bra samarbete med er som företag. I en bra B2B relation är bägge parter engagerade i samarbetet och förstår hur viktigt det är att även den andra får ut så mycket som möjligt.
Vad kan du göra för att skapa nöjdare leverantörer? Här kommer 5 tips:
Vår erfarenhet är att nöjda leverantörer kan ha stor positiv inverkan på affären. Genom att du som kund engagerar dina leverantörer på riktigt och tar egna initiativ till ett bra samarbete har du mycket att vinna!
Vill du veta mer om hur du kan växa din affär? Kontakta oss eller prenumerera på vår blogg om Kundupplevelser & kundrelationer och få tips och råd som hjälper dig öka kundfokus i din organisation samt att skapa bättre kundupplevelser och kundrelationer med ökad försäljning.
Prenumerera och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg från alla våra expertområden att läsa på vår webbplats!
Ja, jag vill prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg från alla expertområden.
Genom att klicka på "Prenumerera" godkänner jag Integritetspolicy