2017-09-22
Första gången jag hörde om e-handelsspöket var sommaren 1997. Det var en lite äldre kompis som sommarjobbade i en bokhandel som berättade. Han hade stött på honom när han körde runt planlöst i natten med sin gamla Altavista. Spöket stod och krängde böcker på en av Internets nedsläckta bakgator. Först visste han inte om han skulle våga köpa något - kanske skulle han bli lurad? Men han hade provat i alla fall. Och det hade gått bra. Han hade fått sin bok några dagar senare. Utan problem, och till ett mycket lägre pris än det han brukade betala. Dagen efter hade han visst nämnt något om händelsen på bokhandeln. Men där hade han fått svära på att inte berätta för någon om vad som hade hänt. Och absolut inte för bokhandelns kunder. ”Han kan ta våra jobb!”, hade chefen sagt. ”
Från början var det faktiskt många vuxna som sa att e-handelspöket inte fanns. Att han skulle försvinna bara man inte trodde på honom. Men han blev bara större och läskigare ju äldre vi blev. På nätterna kunde man höra hur han skramlade med nya läbbiga verktyg: allt från sluga betalningslösningar, till facebook-annonser som alltid ser dig - var du än är.
När spöket var ungt hörde man mest om att han hade ätit upp en massa skivhandlare och resebyråer. Inga man kände eller umgicks med. Men det var alldeles i början. Nu spökar han i nästan varenda butik. Alla är rädda nu. Alla känner någon han har tagit. En butiksägare berättade nyligen för mig att hon vaknat kallsvettig mitt i natten. Hon hade drömt att han satt på hennes lastkaj och rökte en cigg.
Han är läskig, e-handelsspöket, om du är handlare eller jobbar i butik. Men som alla spöken så har han vissa svagheter. Blottor som du som handlare kan utnyttja för att hålla honom borta. Några exempel:
Spöket älskar att locka till sig dina kunder med låga priser, stort utbud, smidiga köp och inga köer. Men även om han är mästare på att spela på kundernas mest ”funktionella” behov, så finns det några områden där du inte skall låta honom skrämma dig. Spöket är nämligen ganska dålig på känslor. Det är exempelvis sällan som kunden får ett genuint leende från honom, eller beröm för att kavajen satt snyggt. Spöket skickar visserligen ofta plikttroget ut födelsedagskort och gratulerar på namnsdagar, men det känns ofta lite fejkat. Lite som att spöket gjorde det på ren rutin. Som att han egentligen inte bryr sig. Sen är spöket också ganska dålig på att vara spontan. Han vill helst att du väntar ett par dagar på din produkt. Ibland kan han visserligen vara snabbare - men då kan han helt plötsligt be dig vänta hemma en hel onsdag bara för att det passar honom att leverera ett par gardiner ”någon gång mellan 11-15.” Spöket har också det emot sig, det skall sägas, att han är ganska fyrkantig. Han gillar att dela upp folk i grupper, och han fnissar ofta förtjust när han tycker sig ha listat ut vilket grupp just du tillhör. Han ägnar mycket tid och kraft åt att spionera på dig och på hur du beter dig – för att kunna komma med ”helt rätt erbjudande”. Men ändå blir det ofta fel, och du får t.ex. förslag på artister du inte alls gillar, bara för att de råkar ligga på samma skivbolag som någon annan du lyssnat på. E-handelsspöket saknar helt enkelt mycket av det vi kallar ”känsla”. Han är inte så bra på emotioner. Han kan aldrig riktigt känna av stämningen, utan försöker istället räkna ut den med en avancerad algoritm från tekniska högskolan. Det blir ofta lite fel.
Så. Om du på allvar vill hålla e-handelspöket borta från din butik och dina kunder, så följ de här tre tipsen som slår mot spökets allra svagaste punkter.
1. Ge Mänsklig kontakt - coacha personalen att vara sig själva, inte robotar. Det viktiga är en nöjd kund, inte vägen dit.
2. Skapa en Upplevelse. Livet kan vara så mycket mer än jobb, tvättstugan och online-shopping. Bygg upplevelser i butiken, inte bara hyllor.
3. Bejaka Spontanitet. Det finns stora kundsegment som avskyr att vänta i dagar på produkter och planera köpen via datorn eller mobilen. De har en plats i din fysiska butik, och de betalar gärna lite mer.
/Spökjägarna
Prenumerera och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg från alla våra expertområden att läsa på vår webbplats!
Ja, jag vill prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg från alla expertområden.
Genom att klicka på "Prenumerera" godkänner jag Integritetspolicy