You are here

2025-04-01

ÅRSRAPPORT PODDAR 2024 – PODDLYSSNANDET VÄXER SIG BREDARE

Nu är årsrapporten för poddar 2024 släppt. Den bygger på data från både Poddindex och ORVESTO Konsument för att ge insikter om poddlyssnande, målgrupper och trendspaningar. Rapporten innehåller bland annat en jämförelse av den tekniska medieräckvidden för 2024 mot 2023.

Lyssnande på podcasts har växt från ett litet nischfenomen till ett massmedium, både kommersiellt och hos Public Service radio. Lyssnandet på poddar ökade stadigt årligen fram till 2021, sedan första mätningen 2015. Från 2021 är det mycket små förändringar i totalmålgruppen 16-80 åringar och sedan 2022 har lyssnandet stagnerat.

Poddar når 32 % av svenskarna på veckobasis, en stabil nivå sedan 2022. Poddlyssnandet i Sverige fortsätter att växa sig bredare och går högre upp i åldrarna, något vi sett en trend på de senaste åren. Drygt 60% av de som lyssnar på podd under en genomsnittlig vecka är yngre än 44 år gamla. ORVESTO Konsument visar att majoriteten, cirka 70% av de som lyssnar på poddar veckovis, lyssnar regelbundet på mellan 1-5 stycken podcasts. Här har vi inte sett någon större förändring i de senaste årens undersökningar och det känns rimligt att människor hittar sina 1-5 favoritpoddar som man sedan ofta lojalt följer och lyssnar på.

Poddlyssnarna har fortfarande störst intresse av att lyssna på poddar inom genrerna Intervjuer, Underhållning och Samhälle/dokumentärer, samma kategorier som toppat listan sedan 2021.

Den tekniska medieräckvidden ökade något över året, vilket generellt gällde för alla distributionsplattformar i Poddindex. I grafen nedan visas utvecklingen för anslutna distributionsplattformar 2024 jämfört med 2023, vecka för vecka. De anslutna är Sveriges Radio, Acast, Bauer/Podplay och Podspace. Hur teknisk medieräckvidd ska mätas har branschen gemensamt tagit fram regelverk för gällande poddvaluta, vilket gör det enkelt att jämföra poddar mot varandra på samma villkor.

DE STÖRSTA PODDARNA 2024

Listan av de största poddarna i Sverige, baserat på teknisk medieräckvidd från Poddindex:

  • P3 Dokumentär
  • Sommar & Vinter i P1
  • ursäkta
  • Alex & Sigges podcast
  • P3 Krim
  • Aftonbladet Daily
  • P1 Dokumentär
  • P3 Historia
  • USApodden
  • Rättegångspodden

Poddindex uppvisar podcasts, vilken distributionsplattform som distribuerar dem, vilket mediehus en podcast är kopplad till och till vilken genre podcasten hör. Användare av Poddindex kan filtrera ut samtliga poddar från en enskild Publicist eller Distributionsplattform.

PODDLYSSNARNA

De målgrupper som lyssnar på olika typer av podcasts varierar stort och val av genre likaså. ORVESTOs målgruppsdata ger möjlighet att skapa relevans i målgrupper med produkter, tjänster och varumärken. Dessutom skapar de insikter man kan få förutsättningar för produktionsbolagen att aktivt arbeta med djupare konsumentinsikt i det redaktionella utvecklingsarbetet.

Podcastlyssnarna lyssnar i högre utsträckning på annat ljudinnehåll såsom streamad musik och ljudböcker, än andra målgrupper.

I ORVESTO Konsument finner användarna av systemet att tekniska räckvidder för poddar (från de mediehus som ingår i Poddindex och även mäter sina poddar i ORVESTO) är den data som man bearbetar. Initiativet var ett samarbete mellan Kantar Media med Poddindex och dess medlemmar för att skapa en ökad jämförbarhet mot andra medieslag i mediaplanering och utvärdering av marknadsinvesteringar, då en och samma poddvaluta är det att tillgå. Det innebär att ORVESTO Konsument sedan 2023 inte uppvisar räckvidder baserat på upplevt lyssnande, utan redovisar i Sesame-systemet endast räckvidder från Poddindex. Denna räckvidd uträknas från en genomsnittsvecka för ett ORVESTO-tertial för de mediehus som har denna tjänst, såsom Sveriges Radio, Acast och Bauer Media.

Rapporten i sin helhet finns att läsa här.

Vill du veta mer? Hör av dig! 

Maria Grip

Digital Specialist, Media Audit

08-507 420 00

Johanna Ollevik

Client Manager, Kantar Media

+46 701 842075

Share Image: