2020-04-07
En bild stärker eller försvagar din kommunikation och ditt varumärke helt beroende av vem du är som avsändare, vilket sammanhang du kommunicerar i och vilken etablerad bild som mottagarna har av dig. När en bild är det första, och kanske enda, vi uppfattar i ett snabbt flöde blir det än mer viktigt att betänka bildens både kortsiktiga och långsiktiga effekt på varumärket.
I min roll som semiotiker analyserar och förklarar jag vilka betydelser ni signalerar med era aktiviteter, engagemang och er kommunikation, och hur det förhåller sig till er positionering, värdegrund och emotionell identitet. En konsekvens av det här är att jag ser väldigt många bilder som avser föreställa Coronavirus (bilderna föreställer i vissa fall olika virus under benämningen Corona). Det finns hur många varianter som helst, och vissa är mer vanligt förekommande än andra.
Den här bilden ser jag väldigt ofta, en bild som tillhandahålls fritt av Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Med sin fotorealism, detaljrikedom, skärpa och centralgestalt blir blicken på viruset av en analytisk karaktär med viss emotionell distansering, en form av saklighet. Bakgrunden är grå och isolerad, fokus ligger på det förunderliga viruset i en solitär.
Den här bilden ger dock 25 270 000 000 resultat vid ett bildsök, ett resultat som innehåller många likartade illustrationer. Här är viruset än mer taggigt, likt en mina. Bilden bär hög dynamik och varningssignaler i den rörliga röda bakgrunden, de höga kontrasterna och mängden av ”minor” som fyller hela ytan. Med den här typen av bildsättning förmedlar vi extra mycket fara och dramatik, långt från analytisk distansering.
Andra bilder visar viruset med helt andra, mildare former och färgsättningar. De svävande bollarna liknar vid en snabb blick ängsblommor. Här återkommer den mer svala, stillsamma blicken på ett virus, men den anknyter också till holistiska budskap med sina organiska referenser – mild och naturnära färgsättning, mjuka former och mjuk oskärpa. Effekten blir en bildsättning som förmedlar mindre akut fara.
Vi har andra bilder som med färg- och ljussättning refererar till högteknologi och futurism. Som den här, i turkosa, blå och gröna färgtoner med ett skarpt ljus som skiner ut från objektet. Genom att använda den här typen av bilder refererar vi inte bara till science ficition, utan även indirekt till främmande kroppar och utomjordiska inslag, eftersom det är i de sammanhangen vi använder det här visuella formspråket. De mjuka piggarna liknar här små tentakler, och viruset blir som ett levande och främmande väsen.
Och så ser vi en mängd illustrationer av viruset, där det i allra högsta grad blir mindre farligt. Ibland liknar det mer en sol, i andra fall en liten boll. Gemensamt är att formerna är bulligt förenklade, formen förefaller mjuk och lättsam. När man använder den här typen av porträtt av ett virus kan effekten bli lugnande, lättande, men också naiv.
Många av oss på Kantar Sifo ägnar just nu all vår tid åt att vägleda och stötta myndigheter, organisationer och varumärken med research, insikter och konkreta råd för varumärkesvård och kommunikation under coronatider.
Vi genomför just nu mycket research, vägledande presentationer och kreativa workshops i kommunikation under coronakrisen. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig? Välkommen att höra av dig till mig, Karin Sandelin!
Du kan även prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg om Varumärke & Kommunikation och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg.
Prenumerera och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg från alla våra expertområden att läsa på vår webbplats!
Ja, jag vill prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg från alla expertområden.
Genom att klicka på "Prenumerera" godkänner jag Integritetspolicy