You are here

2024-09-18

En bild kan säga mer än 1 000 ord. Men den säger ändå inte allt.

Som marknadsförare och kommunikatör är ett av de många områden du ska fatta beslut om det som handlar om vilka kanaler ditt budskap ska synas i. Jag och mina kollegor på Kantar Media arbetar ständigt för att ge dig användbara verktyg för att göra just detta.

Vår crossmediamodell till exempel, som är specifikt framtagen för att ge en tydlig överblick över din målgrupps mediebeteende, kan i en och samma bild visa:

  • hur stor andel av din målgrupp som använder olika kommersiella kanaler (X-axel);
  • om kanalen används mer eller mindre ofta relativt den referensmålgruppen (Y-axel), och
  • hur mycket tid din målgrupp lägger på det (storleken på bubblan).

Bilden nedan visar allt detta, samtidigt som den även visar om det handlar om titta- (lila), lyssna- (gula) eller läsa (blå)-kanaler. Just i detta fall visar bilden mediebeteendet för målgruppen beslutsfattare i personalfrågor. Som referensmålgrupp här har vi yrkes-Sverige, dvs den yrkesverksamma befolkningen 21-65 år med en taxerad inkomst av förvärvsarbete på minst 100 000 kr/år.

Man kan visserligen behöva en stund för att ta till sig all information som bilden förmedlar, men redan vid första anblicken ser vi tydligt att:

  • sociala medier är kanalen som både används av flest och som målgruppen ägnar mest tid åt, och att den är överrepresenterad i målgruppen;
  • webb-TV är näst vanligast, den tar mindre av målgruppens tid än sociala medier och till skillnad från sociala medier är den underrepresenterad i målgruppen.

Analyserar vi vidare konstaterar vi att reklam-TV används av färre än både digital dags- och kvällspress (som till skillnad från reklam-TV är dessutom överrepresenterade i målgruppen), och att kommersiella poddar och kommersiell radio är lika stora när det gäller tid (och dubbelt så stora som digital press), nästan lika stora när det gäller andel, men att kommersiella poddar är – till skillnad från kommersiell radio – överrepresenterade i målgruppen.

Naturligtvis skiljer det sig åt mellan olika målgrupper, även bland beslutsfattare. Kikar vi på beslutsfattare i frågor som rör fordon eller bilar så ser deras övergripande medieanvändningen ut så här:

Det är kunskap som du kan och bör ta med dig när du planerar din kommunikation, men för att få ännu djupare förståelse för din målgrupp behöver du även få grepp om vilken roll olika informationskanaler har.

Låt oss titta på detta för den första målgruppen som vi började lära känna här ovan, dvs beslutsfattarna i personalfrågor:

Här har vi ”bara” två dimensioner:

  • andel av målgruppen som anser att informationskanalen är viktig i tjänsten (X-axel);
  • andel av målgruppen som använder sig av informationskanalen på månadsbasis eller oftare (Y-axel).

Bilden är lite enklare att tolka än den förra, men den bidrar med en låt mig säga viktig pusselbit, samtidigt som den fångar en större bredd än traditionella mediekanaler.

Kokar jag ner detta till några enkla punkter så blir min sammanfattning följande. Ska du kommunicera med beslutsfattare i personalfrågor:

  1. Satsa gärna på sociala medier (vill du veta vilka? Fråga oss eller din mediebyrå)
  2. Glöm för all del inte din hemsida, och se till att den är SEO-optimerad. Vet du inte vad din målgrupp söker på? Låt oss hjälpa dig att ta reda på det.
  3. Kan du erbjuda ett nyhetsbrev som är relevant kommer målgruppen att ta till sig det
  4. Detta visste du redan men jag skickar med det ändå: mediekanaler i all ära, var ute, träffa och prata med din målgrupp, men helst inte med säljbesök.
  5. Poddar är mer nice to know än need to know i målgruppen. Inget som tillför värde i tjänsten i alla fall.

Jag har inte glömt våra beslutsfattare kring fordon och bilar såklart. För dem blir sammanfattningen lite annorlunda. Punkt 2 och 4 gäller även för denna målgrupp, däremot är varken sociala medier eller digitala nyhetsbrev något som kommer att göra något större avtryck här. Kommersiell radio sticker å andra sidan ut även när det gäller viktighet, så detta är en kanal som du bör ha med i din mediemix:

Vill du veta hur det ser ut för just din B2B-målgrupp? Maila mig så pratar vi!

 

Läs mer om ORVESTO Näringsliv.

Laura Macchi

Client Director, Kantar Media

+46 701 842016

Share Image: