2024-09-18
Som marknadsförare och kommunikatör är ett av de många områden du ska fatta beslut om det som handlar om vilka kanaler ditt budskap ska synas i. Jag och mina kollegor på Kantar Media arbetar ständigt för att ge dig användbara verktyg för att göra just detta.
Vår crossmediamodell till exempel, som är specifikt framtagen för att ge en tydlig överblick över din målgrupps mediebeteende, kan i en och samma bild visa:
Bilden nedan visar allt detta, samtidigt som den även visar om det handlar om titta- (lila), lyssna- (gula) eller läsa (blå)-kanaler. Just i detta fall visar bilden mediebeteendet för målgruppen beslutsfattare i personalfrågor. Som referensmålgrupp här har vi yrkes-Sverige, dvs den yrkesverksamma befolkningen 21-65 år med en taxerad inkomst av förvärvsarbete på minst 100 000 kr/år.
Man kan visserligen behöva en stund för att ta till sig all information som bilden förmedlar, men redan vid första anblicken ser vi tydligt att:
Analyserar vi vidare konstaterar vi att reklam-TV används av färre än både digital dags- och kvällspress (som till skillnad från reklam-TV är dessutom överrepresenterade i målgruppen), och att kommersiella poddar och kommersiell radio är lika stora när det gäller tid (och dubbelt så stora som digital press), nästan lika stora när det gäller andel, men att kommersiella poddar är – till skillnad från kommersiell radio – överrepresenterade i målgruppen.
Naturligtvis skiljer det sig åt mellan olika målgrupper, även bland beslutsfattare. Kikar vi på beslutsfattare i frågor som rör fordon eller bilar så ser deras övergripande medieanvändningen ut så här:
Det är kunskap som du kan och bör ta med dig när du planerar din kommunikation, men för att få ännu djupare förståelse för din målgrupp behöver du även få grepp om vilken roll olika informationskanaler har.
Låt oss titta på detta för den första målgruppen som vi började lära känna här ovan, dvs beslutsfattarna i personalfrågor:
Här har vi ”bara” två dimensioner:
Bilden är lite enklare att tolka än den förra, men den bidrar med en låt mig säga viktig pusselbit, samtidigt som den fångar en större bredd än traditionella mediekanaler.
Kokar jag ner detta till några enkla punkter så blir min sammanfattning följande. Ska du kommunicera med beslutsfattare i personalfrågor:
Jag har inte glömt våra beslutsfattare kring fordon och bilar såklart. För dem blir sammanfattningen lite annorlunda. Punkt 2 och 4 gäller även för denna målgrupp, däremot är varken sociala medier eller digitala nyhetsbrev något som kommer att göra något större avtryck här. Kommersiell radio sticker å andra sidan ut även när det gäller viktighet, så detta är en kanal som du bör ha med i din mediemix:
Vill du veta hur det ser ut för just din B2B-målgrupp? Maila mig så pratar vi!
Läs mer om ORVESTO Näringsliv.
Prenumerera och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg från alla våra expertområden att läsa på vår webbplats!
Ja, jag vill prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg från alla expertområden.
Genom att klicka på "Prenumerera" godkänner jag Integritetspolicy