2024-02-22
ORVESTO Day in Life är undersökningen som kartlägger hur människor spenderar sin tid, timme för timme över dygnet. Totalt genomfördes 4933 intervjuer med personer 16-80 år för att kartlägga människors användande av denna knappa resurs. Day in Life är ett strategiskt verktyg som visar tidpunkter då det är optimalt att nå olika målgrupper med sin kommunikation. Det gör att kommunikation kan planeras för att äga rum när den ger mest effekt.
Kommunikationens förutsättningar förändras givetvis utifrån var och med vem man är. Därför omfattar undersökningen fem olika dimensioner av tidsanvändande:
Användningen av media och plattformar fördelas på följande underkategorier:
I den senaste ORVESTO Day in Life-undersökningen ser vi att de mediekanaler som vi svenskar konsumerar i störst utsträckning av alla medieslag är framför allt sociala medier, streamad musik och rörlig bild. 75% av alla i åldersgruppen 16-80 år konsumerar sociala medier och 49% lyssnar på streamad musik en genomsnittlig dag.
Konsumtionen av sociala medier sker under hela dygnet men når sin topp på kvällen mellan klockan 20-21 då 23% av alla 16-80 år är aktiva på sociala medier. Tittar vi på olika generationers användande av sociala medier ser vi stora skillnader. Generation Z har högst daglig användning med 91%, jämfört med Baby Boomers där 57% använder sociala medier en genomsnittlig dag.
60% av Generation X använder Facebook en genomsnittlig dag, vilket är den högsta användningen bland generationerna. Lägst användning av Facebook ser vi bland Generation Z, med 31% daglig användning. Generation Z är betydligt mer aktiva på Snapchat än de andra generationerna. 70% av Generation Z använder Snapchat en genomsnittlig dag och användningen är relativt jämn över dygnet men toppar mellan klockan 21-22 på kvällen.
Konsumtion av play-/streamingtjänster tar upp en allt större del av svenskarnas mediekonsumtion. Enligt senaste Day in Life är konsumtionen av betalda play-/streamingtjänster idag större än linjär TV. 42% av alla i målgruppen 16-80 år konsumerar någon betald play-/streamingtjänst en genomsnittlig dag, 38% konsumerar SVTs kanalutbud (linjär TV) och även kommersiell linjär TV har en genomsnittlig daglig användning på 38%.
Men för Baby Boomers är det fortfarande linjär TV som dominerar tittandet. En genomsnittlig dag konsumerar 75% av Baby Boomers SVT:s kanalutbud (linjär TV), 64% tittar på kommersiell TV (linjär TV) och enbart 25% konsumerar betalda play-/streamingtjänster.
Millennials och Generation Z är de som tittar minst på linjär TV, och här är det streamingtjänster som står för merparten av tittandet, både betaltjänster och gratistjänster. Millennials står för den högsta konsumtionen av Netflix, 34% tittar en genomsnittlig dag. Generation Z tittar mest på YouTube av alla generationer, 61% tittar en genomsnittlig dag.
Day in Life går att kombinera med alla målgrupper och medier i undersökningen ORVESTO Konsument.
Prenumerera och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg från alla våra expertområden att läsa på vår webbplats!
Ja, jag vill prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg från alla expertområden.
Genom att klicka på "Prenumerera" godkänner jag Integritetspolicy