2017-03-15
Vi lovade att vi skulle fortsätta att titta på de viktigaste insikterna ur senaste Connected Life – världens största studie om vårt uppkopplade liv. Fokus nu ligger på hur sociala medier står sig i onlinekonkurrensen samt på vilka möjligheter och utmaningar företagen möter både där och när det gäller e-handel.
Användningen av sociala medier fortsätter att växa både globalt och i Sverige, men i Sverige tar de bara en mindre del av vår totala onlinetid
Inte oväntat är Facebook störst, både globalt, i Norden och i Sverige; hos oss använder 72 % Marc Zuckerbergs skapelse minst varje vecka, en ökning med 3 % -enheter sen i fjol, samtidigt som det är Instagram som växer mest, +8 % -enheter, och används varje vecka eller oftare av 41 % av oss.
Trots att användningen av sociala medier ökar spenderar vi en förhållandevis liten tid av vår onlinetid på det, knappt en tredjedel (30 %.) Av alla 57 länder i studien är det bara Japan och Sydkorea som lägger relativt sett mindre tid än oss på Facebook & company.
En förklaring till detta skulle kunna vara att Sverige ligger i framkant när det gäller vad vi kan göra online (ja, det finns inte mycket som vi inte kan göra på nätet!), till skillnad från andra länder där sociala medier kanske utgör den största delen av onlineutbudet.
Bara 12 % av svenskarna gillar att ta del av innehåll från varumärken/företag i sociala medier
Eftersom så många av oss använder sociala medier är möjligheterna att nå sina målgrupper där enorma. Eller, det borde de vara. Men det finns en hake: årets Connected Life visar nämligen att andelen människor som säger att de gillar at ta del av innehåll från ett varumärke/företag i sociala medier är lägst i Norden generellt och i Sverige i synnerhet. Bara 12 % av onlinesvenskarna säger att de gillar det. Det är den lägsta nivån i hela undersökningen, där det globala snittet ligger på 38 %. Vidare säger nästan varannan onlinesvensk (46 %) att de känner sig förföljda av företagens annonsering online, att jämföra med var tredje globalt.
Sociala medier har en mindre betydande roll i konsumenternas köpresa
Men allt är inte svart för annonsörerna och deras varumärken! Tur i oturen, som vi såg tidigare tar sociala medier bara en mindre del av vår onlinetid. Det finns två andra kanaler som har hamnat lite i de sociala mediernas skugga, men som fortfarande är extremt viktiga för konsumenterna i sin köpresa: företagens egna sidor och personalen i butik.
Företagens egna hemsidor är källan som konsumenterna föredrar för att ta del av innehåll och information från/om ett varumärken. Och personalen i butik är viktigast när det kommer till kundservice. Så satsa gärna på sociala medier, men glöm inte stommen i kundrelationen.
Erbjuda en smidig process och en upplevelse utöver det vanliga är nyckeln till fortsatt utveckling av e-handeln
Två av tre svenskar handlar online, vilket är en av de högsta penetrationerna av e-handel i världen; bara i Sydkorea, Norge och Luxembourg är incidensen högre. Vi behöver alltså inte jobba med att få svenskarna att hitta till onlinebutikerna, vi har redan gjort det.
Vad är då utmaningen för de svenska e-handelsaktörerna? Connected Life visar att konsumenter i olika geografiska områden har olika behov när det gäller e-handel. I Europa, och därmed Sverige, handlar det att erbjuda både en smidig process och en upplevelse utöver det vanliga. Lätt som en plätt? Det är naturligtvis en utmaning, men det går! Spring, känd som ”the Instagram for shopping”, är ett lyckat exempel.
Har du frågor eller vill du veta mer om Connected Life? Hör av dig så berättar vi om vilka möjligheter som finns för att ta del av undersökningen i form av rapporter och/eller Connected Life-segmentering i ORVESTO Konsument och ORVESTO Näringsliv via SESAME
Läs gärna också vårt förra inlägg om "Insikter om vårt uppkopplade liv"
Prenumerera och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg från alla våra expertområden att läsa på vår webbplats!
Ja, jag vill prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg från alla expertområden.
Genom att klicka på "Prenumerera" godkänner jag Integritetspolicy