You are here

2025-03-27

Kantar Media Sverige blir ny partner till MMS och levererar nästa generations mätning av videokonsumtion

Vi är glada att kunna meddela att Kantar Media har valts av Mediamätning i Skandinavien AB (MMS) som partner för att leverera den nya tjänsten för TV- och onlinevideo-mätning i Sverige. Detta är en viktig milstolpe i vår resa för att erbjuda innovativa och framtidssäkrade lösningar för mediebranschen.

Vad innebär detta för den svenska medieindustrin?

Som en del av det nya uppdraget kommer Kantar Media att bygga en nationellt representativ panel bestående av 2 700 hushåll, där vi mäter mediekonsumtion på TV-apparater, surfplattor, datorer och smartphones. Detta ger en heltäckande bild av hur svenskarna konsumerar innehåll över olika plattformar.

Vi kommer att använda vår senaste mätteknologi, People Meter 7 och Focal Meter, för att säkerställa att mätningarna är både noggranna och relevanta för dagens digitala landskap. Den nya tjänsten kommer att leverera omfattande insikter om tittarbeteende, inklusive live, tidsförskjutet och on-demand tittande över nästan 200 kanaler och onlineplattformar.

En lösning för framtiden

MMS och Kantar Media har arbetat tillsammans för att utveckla en lösning som inte bara möter dagens behov, utan också är flexibel och framtidssäkrad för att kunna möta den snabbt föränderliga videomarknaden i Sverige. Vi är mycket stolta över att ha blivit valda för detta uppdrag och ser fram emot att bidra till branschens utveckling.

Lansering 2027

Den nya publikmätningstjänsten kommer att lanseras i januari 2027, och vi ser fram emot att arbeta tillsammans med MMS för att säkerställa en smidig och framgångsrik övergång till denna nya lösning.

Ett långsiktigt partnerskap

Kantar Media har över 70 års erfarenhet på den svenska marknaden och har långvarig expertis inom mediemätning. Vi är hedrade och glada över att fortsätta vårt samarbete med MMS och att få förtroendet att leverera en lösning som kommer att forma framtiden för medieanalys i Sverige.

Vi ser fram emot att dela mer information om detta spännande projekt framöver.

Stefan Svanfeldt

Managing Director, Kantar Media

070-184 22 86

Share Image: