2022-02-15
2021 års tredje ORVESTO Konsument-undersökning är insamlad under månaderna september till december, och totalt har 13 490 intervjupersoner deltagit i undersökningen.
Värt att tänka på är att undersökningen har samlats in mitt under pågående pandemi, vilket har påverkat resultatet av undersökningen på en hel del områden. Men nu kan det ju mycket väl vara så att ORVESTO Konsument 2021:3 är den sista ORVESTO-mätningen som lanseras under en pågående pandemi. Vi får helt enkelt vänta och se hur 2022 utvecklar sig.
Den tredje ORVESTO Konsument-mätningen innehåller som vanligt ett antal frågeområden som är unika för just den mätomgången varje år. Dessa frågor är:
Kantar Sifo strävar alltid efter att kontinuerligt utveckla ORVESTO-undersökningarna för att svara på de frågor som dagens marknadsförare, kommunikatörer och affärsutvecklare brottas med dagligen. Här följer ett urval av nyheter från senaste undersökningen.
Från och med ORVESTO Konsument 2021:3 innehåller räckviddsrapporten även medieräckvidder för följande sociala medier:
· Facebook Messenger
· Snapchat
· Tik Tok
Vi tar rygg på Kantar Media internationellt och lanserar en Touchpoints-modell i Sesame. Modellen bygger på frågor om vilka kanaler konsumenter har störst nytta av vid köp av olika varor och tjänster under köpresan.
· Företagens egna hemsidor
· Företagens egna appar
· Företagens egna sidor på sociala medier
· Företagens egna email-/sms utskick
· Företagens reklam
· Företagens kundservice
· Personal i butik
· Prisjämförelsesajter
· Bloggar/forum/recensionssajter
· Familj/vänner/bekanta
Ovanstående kanaler går sedan att analyseras mot 17 produktkategorier/branscher. Allt från inköp av livsmedel till val av bank. Inom kort kommer det även lanseras ny grafik kopplat till Touchpoints i Sesame.
Hushållens kostnader för tillgång till medier har totalt sett minskat något under de senaste fem åren. År 2021 låg de genomsnittliga mediekostnaderna på 1025 kr jämfört med 1070 kr år 2017. Det innebär en minskning med 4%. Tittar man på vilka mediekostnader som minskat mellan åren är det framförallt kostnader för dagstidningar och magasin. Men även hushållens kostnader för mobiltelefoni går stadigt nedåt.
Streaming/playtjänster har däremot ökat rejält senaste åren. Enligt senaste ORVESTO Konsument lägger ett genomsnittligt hushåll 176 kr/månad på streaming/playtjänster jämfört med 98 kr/mån år 2017. Det motsvarar en ökning med hela 80 %.
Vi vill även passa på att påminna om modellen Market Monitor i Sesame. Market Monitor möjliggör analys av hundratals varumärken nedbrutet på kännedom, penetration samt lojala köpare.
Som vanligt går samtliga varumärken att koppla mot samtliga målgrupper och medier i ORVESTO Konsument.
Här listas nya varumärken ur ORVESTO Konsument 2021:3
Nytt varumärke inom bredband/telefoni
Ny operatör inom Digital-TV
Nya butiker inom hemelektronik
Nya FMCG-varumärken för 2021:3
Te
Energidrycker
Läsk
Mjölk
Yoghurt
Mjukt/Hårt Bröd
Ostar
Portionsrätter/Färdig mat:
Vill du veta mer? Kontakta oss på: sesamesupport@kantarsifo.com
Här hittar du räckviddsrapport och räckviddsutveckling
Prenumerera och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg från alla våra expertområden att läsa på vår webbplats!
Ja, jag vill prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg från alla expertområden.
Genom att klicka på "Prenumerera" godkänner jag Integritetspolicy