2022-05-19
Tävlingssäsongen är äntligen här. Efter två år av i bästa fall ”spring där du är”-upplägg (som var rätt i tiden, men inte alls lika roligt som ett riktigt lopp för såna som mig, som egentligen inte gillar att springa men älskar folkfesterna som de här loppen är) får vi äntligen springa många tillsammans igen.
De som är intresserade av att springa de olika loppen har som väntat mycket gemensamt: de är alla ganska eller mycket intresserade av att motionera i högre utsträckning än svenskarna generellt. Och de lägger också mer tid på träningen en genomsnittlig vecka än vad svenskarna generellt gör.
Det är lika intressant att få bekräftat att det även finns skillnader. De som säger sig vara intresserade av att delta i Tough Viking spenderar till exempel nästan 60% mer tid på sociala medier dagligen än dem som är intresserade av att delta i Stockholms halvmaraton: 72,7 minuter respektive 46,1. De som vill delta i Tough Viking är dessutom mer öppna för att interagera med företag och varumärken i sociala medier än svenskarna generellt, så du som vill nå ut till denna målgrupp har goda chanser att nå dem där (dock inte alla! 46,5% är inte så pigga på att vara aktiva i sociala medier).
Och bland dem som är intresserade av att springa Tjejmilen är det 12% som planerar att köpa en smartklocka, vilket är 30% fler än för Göteborgsvarvet (9%). Dock är det ungefär lika många i båda grupperna som planerar att köpa en pulsklocka (11,8% för Göteborgsvarvet och 11,3% för Tjejmilen).
Vi vet också att 27% av dem som vill delta i Lidingöloppet har störst nytta av prisjämförelsesajter när de ska köpa cykel eller sportutrustning, vilket är mer än dubbelt så många än svenskarna generellt, men att det ändå är företagens egna hemsidor som toppar listan över de kanaler som målgruppen har störst nytta av när de ska shoppa något i denna kategori.
Själv är jag anmäld till Blodomloppet i Stockholm den 15 juni, men träningen har gått så där på grund av en knäskada. Jag hoppas vara i full gång igen till Midnattsloppet i augusti. Jag tillsammans med de övriga 120 999 svenskar som också är intresserade av att delta i båda loppen. Heja oss löpare!
Min källa till all fakta ovan är naturligtvis ORVESTO, och mer specifikt ORVESTO Passion 2021. Du hittar mer information om ORVESTO här, och den kompletta listan över alla evenemang som ORVESTO Passion mäter här. Har du frågor, eller vill du veta mer? Hör av dig till mig!
Prenumerera och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg från alla våra expertområden att läsa på vår webbplats!
Ja, jag vill prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg från alla expertområden.
Genom att klicka på "Prenumerera" godkänner jag Integritetspolicy