2020-04-03
Redan i skrivande stund är det många företag som behöver dra ner på verksamheten, permittera eller dra ner på personal. Andra har möjlighet att växa för att möta nya behov. Oavsett vilket är det många som har fokus på sina kunder och sina medarbetare. Men för att visa att ni vill ha ett långsiktigt samarbete och ta er igenom den här perioden tillsammans behöver företag också tänka på sina leverantörer.
Några av grundstenarna i alla framgångsrika samarbeten är känslan av att bli sedd och trodd på. Jag intervjuade en gång en ekonomichef på ett företag som hade haft det riktigt svårt under en period för mer än 20 år sen. Vi pratade om deras förhållande till affärsbankerna och det visade sig att de fortfarande hade den bank de hade då. ”De trodde på oss även när vi hade det svårt, det kommer vi aldrig att glömma”, var förklaringen till denna lojalitet. Som företagskund på en bank är man beroende av sin leverantör för att till exempel få låna pengar och så kan det vara för många andra. Det är då ovärderligt att ha leverantörer med den typen av lojalitet, som alltid finns där och gör sitt yttersta för er. Både i goda och jobbiga tider.
En positiv effekt av rådande kris är att många kommer med kreativa lösningsförslag. Artister livesänder hemifrån för att underhålla, nya barnprogram håller hemmavarande barn sällskap och restauranger erbjuder billiga klippkort som gör att de får in pengar på annat sätt än vanligt. Jag själv går på ett litet privat gym och där pratade vi om att inte kräva ersättning om de behöver stänga en period. De allra flesta vill hjälpa till på ett eller annat sätt i den utsträckning de kan.
För att visa den typen av förtroende som skapar riktigt stark lojalitet kan du börja med detta:
Det som händer nu är det som vi för resten av våra liv kommer att referera till som ”Corona-krisen i början på 20-talet”. I historieböckerna kommer man att berätta om hur vi hanterade en så omfattande kris och vilka konsekvenserna blev. Vi kommer alla att agera olika på krisen och dess konsekvenser och vi har mer eller mindre möjlighet att påverka det som händer. Men det är värt för alla att fundera på vilka konsekvenser det får för vår affär i framtiden hur vi agerar idag. Det är inte alltid vi kan rädda situationen för andra, men vår attityd och våra försök kan skapa förtroende inför framtiden. Gör vad ni kan för att finnas där för era leverantörer. Jag är övertygad om att ni i längden kommer att vinna på att kroka arm med era leverantörer i en tid som denna.
Vill du veta mer om hur du kan skapa hållbara relationer med era leverantörer och utveckla er affär? Läs mer här.
Prenumerera på våra inlägg om Supplier Relations och få tips och råd som hjälper dig att utveckla starka relationer med dina leverantörer och därmed växa din affär
Prenumerera och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg från alla våra expertområden att läsa på vår webbplats!
Ja, jag vill prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg från alla expertområden.
Genom att klicka på "Prenumerera" godkänner jag Integritetspolicy