You are here

2017-08-29

Snälla kundklubb, väck mina känslor

Kvalitet och pris i all ära. I djungeln av ”unika” produkter och möjligheter har det blivit allt viktigare att förmedla en varumärkesidentitet som väcker kundens känslor. I mitt avslutande inlägg i serien om kundklubbar berättar jag om känslornas ofta outnyttjade roll vid marknadsföringen av dessa.

Min tredje spaning när det gäller kundklubbar handlar om känslor. Tidigare har jag skrivit om frekvens och om individanpassade erbjudanden, men man ska aldrig glömma bort kraften i att väcka känslor. Jag kanske säger att jag går med i din kundklubb för att få rabatter och erbjudanden (som är relevanta för mig), och det är också oftast med dessa argument som kassapersonalen vänligt bjuder in mig till klubben i samband med att jag handlar. Men om jag enbart utnyttjar rabatter på varor som jag ändå skulle ha köpt, då är mitt medlemskap egentligen inte mycket värt för butiken.

Däremot blir jag mer lojal gentemot butikskedjor som väcker mina känslor, som får mig att känna mig personligt tilltalad, som gratulerar mig på min födelsedag eller som påminner mig om att det är alla hjärtans dag och ger mig några enkla och mitt-i-prick-förslag på hur jag kan uppvakta min partner. Med ett erbjudande på bio, blommor eller choklad men ännu hellre kombinerat med kul fakta om hur många rosor som säljs på denna kärlekens kommersiella högtidsdag.

Vilka känslor som ska väckas beror på vad butikens varumärke står för. Där ICA bör få mig att känna mig som en del i gemenskapen, bör NK få mig att känna mig utvald. Där Stadium ska väcka min lust att röra på mig och vara aktiv, bör Akademibokhandeln väcka min nyfikenhet att lära mig mer eller drömma mig bort i en fiktiv värld. I dessa sammanhang är kundklubben inget annat än en förlängning av varumärkesarbetet och en fantastisk, och tyvärr ibland förbisedd, möjlighet till en givande tvåvägskommunikation som lägger grunden för en riktigt lång kärleksrelation mellan mig och butikskedjan.

Läs mer om hur vi på Kantar Sifo hjälper dig att stärka dina kundrelationer.

Share Image: 
Kantar Sifo Kundklubbar