2019-11-27
Nu har Herr- och Damallsvenskan avslutats. Lagkaptenerna Caroline Seger (Rosengård) och Marcus Danielsson (Djurgården) har lyft segerpokalerna och vi börjar redan titta på nästa år.
Låt oss avsluta 2019 års säsong med att presentera några alternativa allsvenska tabeller utifrån hur lagets 12:e spelare - fansen - skulle ha korat segrare 2019.
Så här skulle Herrallsvenskan ha sett ut om antalet fans hade styrt placeringen i årets Allsvenskan:
Om vi uttrycker det som om antalet fans speglar de förväntningar som åtminstone de har på laget och sedan jämför med det spelade resultatet så ser vi att det finns tre olika kategorier av lag. De som ligger över strecket har enkelt uttryckt underpresterat i relation till sitt underlag av supportrar.
Det tydligaste exemplet är IFK Göteborg som inte alls förmått kapitalisera på sin ledande position vad det avser supportrar. Sundsvall, Östersund och Kalmar har tyvärr inte heller motsvarat förväntningarna.
Sedan har vi de som ligger alldeles i närheten av strecket. Detta är de lag som presterat ganska exakt så som förväntningarna uttryckt som antalet supporters indikerar att de borde ha presterat. Här har vi klubbar som Hammarby, Malmö, Norrköping, AIK och Elfsborg. Kan ju tyckas tuff t att Malmö, Hammarby och AIK betraktas som en normalprestation efter en andra, tredje och fjärdeplacering men det är faktiskt precis vad supportrarnas antal visar att de borde ha presterat.
Sedan har vi de lag som överpresterat. Vi är sedan tidigare vana att alltid hitta Häcken bland de klubbar som trots en avsaknad av en stabil supporterbas alltid, alltid överlevererar. För en varumärkesbyggare så blir man lite konfunderad över att man inte lyckas bättre att omvandla de sportsliga framgångarna till en
supporterskara.
Och så avslutningsvis till Djurgården. Lillebror bland storstadsklubbarna när det avser supporters men storebror när det väl avgjordes på fotbollsplanen.
Låt oss nu titta på Damallsvenskan
Så här skulle Damallsvenskan ha sett ut om antalet fans hade styrt placeringen i årets Allsvenskan. Som vi ser skulle segern ha gått till just Rosengård och avståndet till Kopparberg/Göteborg är ungefär relativt sett lika stort både vad det avser poäng som antalet fans:
Om vi studerar Damallsvenskan på samma sätt som Herrallsvenskan så ser vi återigen en tydlig korrelation mellan antalet fans och slutlig placering i ligan.
Om vi återigen uttrycker det som om antalet fans speglar de förväntningar som åtminstone fansen har på laget och sedan jämför med det spelade resultatet så ser vi att det finns tre olika kategorier av lag.
De som ligger över strecket har enkelt uttryckt underpresterat i relation till sitt underlag av supportrar.
Damallsvenskan är lite annorlunda så tillvida att det bara finns ett lag som verkligen underpresterar och det är ironiskt nog Djurgården som överpresterade i Herrallsvenskan. Örebro, Piteå och Växjö underpresterar något men inte bortom vad som skulle kunna sägas vara normala variationer.
Sett till antalet fans så ser vi att både toppklubbarna och klubbarna i botten gör precis det man skulle kunnat ha förväntat sig. Dvs man förvaltar sin supporterskara som väntat.
Framförallt Vittsjö och Eskilstuna överpresterar sportsligt och vi hoppas att de lyckas omvandla de sportsliga framgångarna till en större supporterskara. Även om vi redan i år sett att Eskilstuna fått supportrar att strömma till Tunavallen.
Sammantaget ser vi både i Herrallsvenskan och i Damallsvenskan att det rent supportermässigt är svårt att slå sig in bland topp fem lagen. Men det syns också att sambandet mellan antalet supportrar och ligaplacering är glasklart varför man skulle kunna se att klubbarna ägnade mer tid åt att förstå supportrarna och deras sammansättning – både
för att vidareutveckla sponsorsamarbeten men också för att vidareutveckla sitt erbjudande till supportrar.
Om man dessutom tänker på Zlatans köp av en del i Hammarby så kan man fundera över värdet av det rent sportsligt men det kommer med stor sannolikhet att öka klubbens fanbas.
Om vi tittar på de fem stora storstadsklubbarna så ser vi att IFK Göteborg ”bara” har 52 % av sina fans i sitt eget län. Detta grundar sig långt tillbaka till IFK:s europaframgångar under 80-talet när man blev en första eller andra klubb för många utanför Göteborg.
Malmö är faktiskt det lag som av dessa tydligast behållit sin geografiska särprägel med 68 % av fansen i hemmalänet. Stockholmsklubbarna är intressanta då de ser ut som följer Djurgården 64 %, Hammarby 62 % och AIK 58 %. Det betyder att redan idag har Stockholmsklubbarna ungefär 4 av 10 fans utanför sitt eget upptagningsområde.
Så Zlatans köp av en del av Hammarby kanske kan bli den affärsmässiga injektionen och motsvarigheten till vad IFK Göteborg lyckades med på 80-talet och då kanske Hammarby kan bli ett Manchester United (dvs det lag som vi mätt i ORVESTO Passion som har flest svenska supportrar).
ORVESTO Passion – vi vet vad svenskarna brinner för!
Nästan 100 st. event, muséer och utflyktsmål; över 40 st. välgörenhets- och intresseorganisationer; 14 st. svenska och internationella idrottsligor, 12 st. svenska landslag, 11 st. svenska och internationella idrottsevenemang och 26 st. sporter; favoritlagen i Fotbollsallsvenskan (dam resp. herr), SHL-Swedish Hockey League och – nytt för i år! – Superettan herr samt Premier League. Allt detta, och lite till, är ORVESTO Passion 2019!
Prenumerera och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg från alla våra expertområden att läsa på vår webbplats!
Ja, jag vill prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg från alla expertområden.
Genom att klicka på "Prenumerera" godkänner jag Integritetspolicy