2019-06-27
Att hålla fast vid det gamla, samtidigt som det gäller att vara nyskapande kan kännas som en motsättning för många. Men så behöver det inte vara - innovation och tradition hör visst ihop. På vilket sätt kan du läsa om i detta blogginlägg, och jag presenterar även ett lysande exempel.
Midsommar och skolavslutningstider, finns det någon annan tid på året som är lika fylld med löften om framtiden samtidigt som vi hänger fast vid våra traditioner och firar enligt regelboken?
Traditioner som studentmössa, champagnefrukost och svenska flaggan på studentdagen är inget som får ifrågasättas och visst måste vi ha både små grodor, sill och jordgubbar på midsommarafton. På samma gång är studentfirandet fyllt av drömmar och förhoppningar om den ljusnande framtid som är vår. Midsommarnatten, ljus och härlig, doftar också den av hopp och framtidstro. Det finns en spänning mellan dessa ytterligheter, att vi är som mest traditionella i en tid när vi också är som mest öppna för framtiden - alltså innovation.
Men skrapar vi på ytan ser vi att även våra mest traditionstyngda tillfällen utvecklas; det handlar mer om att kraften i innovationerna inte är lika stark och att vi tar lite mindre radikala steg framåt. Skulle vi ta alltför stora kliv och göra alltför stora förändringar så kanske det inte kan klassas som ett student- eller midsommarfirande? Men säkert är att det i år dracks mer alkoholfri öl än någonsin tidigare och att det grillades vegetariskt på midsommarkvällen i volymer vi aldrig hittills skådat. Så i små steg kan även våra traditioner utvecklas.
Och härmed vill jag utnämna Kavli till årets traditionsutvecklare. Efter 40 år i malpåse relanserade de den klassiska och något mytomspunna raketosten. Möjligen blev de allra mest traditionella konsumenterna besvikna då osten har bytt konsistens, men vi är många som fått återuppleva minnen från barndomens frukostar och getts möjlighet att föra en tradition vidare till nästa generation.
Så hur innoverar man för en traditionssökande målgrupp? Är det ens möjligt, eller är det en motsättning som inte går att hantera? Jo, visst - det är möjligt! Och även här handlar det om att vara ”lagom innovativ”. Om ditt varumärke är lite ”gammaldags” så bör inte det varumärket vara bärare och avsändare av en totalt disruptiv ny idé (men har du en sådan idé som håller, lansera den då under ett annat varumärke).
Däremot går det alldeles utmärkt för ett sådant varumärke att innovera enligt formeln att lösa ett befintligt behov på ett bättre sätt än vad som finns tillgängligt på marknaden idag. Och att presentera denna lösning på ett jordnära sätt som tar tillvara på värden som trovärdighet, trygghet och tradition.
Att lägga sju sorters blommor under huvudkudden och på så sätt drömma fram din nästa lansering funkar riktigt dåligt. Om du däremot utgår från din tilltänkta målgrupps obesvarade behov, och utvecklar ett erbjudande som både är ett svar på det behovet och ligger i linje med ditt varumärkeslöfte - då är du en framgångsrik innovation på spåren.
Tradition och innovation går att förena. Kavlis nya raketost är det hittills bästa exemplet på detta. Men starta inte någon innovationsprocess bara för innovationens skull, utan för att lösa ett befintligt behov hos din målgrupp - hur traditionssökande den än mår vara. Om ert varumärke är för mycket förknippat med dåtid, så lansera den nya produkten eller tjänsten under ett nytt varumärke.
Lycka till! Vill du veta hur vi på Kantar kan stötta dig på resan mot framgångsrik innovation? Kontakta oss här!
Du kan även prenumerera på vår blogg om innovation och få tips och råd som hjälper dig att utveckla ett attraktivt erbjudande för morgondagens kunder!
Prenumerera och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg från alla våra expertområden att läsa på vår webbplats!
Ja, jag vill prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg från alla expertområden.
Genom att klicka på "Prenumerera" godkänner jag Integritetspolicy