Relationsmätningar B2B
Många B2B-företag vill vara en partner till sina kunder och få en så hög andel av kundens inköp som möjligt. Vår B2B-modell beskriver vad företag kan göra för att öka förtroendet och differentiera sig mer från konkurrenterna.
Långsiktiga B2B-relationer och partnerskap uppstår inte av sig själva utan de är resultatet av ett långsiktigt förtroendebyggande. Vi hjälper företag att vidta åtgärder för att öka förtroendet och skapa bättre förutsättningar för partnerskap.
Vad driver förtroende i en affärsrelation? Svaret är detsamma som i alla relationer:
- Att de basala, funktionella behoven tillgodoses (funktionellt)
- Att relationen tillför mervärden utöver rena basbehov (mervärden)
- Att relationen tillgodoser emotionella behov (emotionellt)
Stöd i förändringsprocesser
En kundundersökning är en dålig investering om den inte leder till åtgärder som gynnar kunder och affärer. Men vad innebär förändring? Och vad krävs för att åstadkomma förändring? Förändring uppstår inte per automatik. En kundundersökning tillför fakta och skapa en förståelse för vad kunderna är missnöjda med. Men att uppnå en acceptans för förändring kan vara en utmaning. Speciellt om det innebär en omorganisation eller att medarbetare måste pröva nya sätt att utföra sitt arbete på.
Förändringsarbetet måste planeras och organiseras väl. Det är viktigt att inte gå på magkänsla när åtgärder väljs. Vilka är de bakomliggande orsakerna till kundernas missnöje? Vilka möjligheter står till buds? Hur ska alternativen prioriteras? Är det bara kundernas önskemål som ska styra eller bör vi också ta hänsyn till vår strategi, kostnader, hur lätt det är att vidta en åtgärd etc.? När implementeringen väl påbörjats gäller det att komma i mål och att kontinuerligt följa upp är A och O. Men också att vara lyhörd för behov av coachning och stöd. Vi erbjuder olika typer av förändringsstöd – från initialt moderatorstöd i workshops till mer handgriplig coachning av chefer. Vi erbjuder också olika former av verktyg som underlättar planering och uppföljning av åtgärder.
Hör av dig så berättar vi mer!