Kundfeedback gör skillnad
I en tid när utbud och pris på produkter och tjänster är allt mer lika blir kundupplevelsen den centrala framgångsfaktorn för att lyckas. För att optimera och säkerställa att upplevelsen ger önskad effekt, behöver du kontinuerligt mäta och följa upp.
6 fördelar med att mäta kundupplevelse
1) Mer självgående medarbetare
Personalen får verktyg och befogenheter att agera på sådant de själva kan påverka. Detaljstyrning och kontroll ersätts med målstyrning.
2) Svart på vitt hur butiken fungerar
Chefen får ett kvitto på hur mötet med kund fungerar och dagsfärska exempel på bra och mindre bra upplevelser.
3) Ett mer coachande ledarskap
Regionchefen ser respektive butiks styrkor och svagheter i förhållande till kundlöfte och servicekoncept. Vilka butiker kan vi lära av? Vilka behöver stöd?
4) Kunderna i fokus även för ledningen
Ledningen kan sätta relevanta och inspirerande mål och får dagligen ta del av riktiga kundupplevelser, både när vi lyckats leverera och när vi inte gjort det.
5) Mer engagerade medarbetare
Vi kan synliggöra och belöna organisationens vardagshjältar, butikschefer och personal som skapar riktigt bra kundupplevelser – varje dag.
6) En kundbesatt företagskultur
Vi får mer fokus på kunden och kundupplevelsen - i hela organisationen.
Så kan ditt företag eller organisation bli bättre på kundupplevelser & kundrelationer.
Jesper Rückertz
Senior Advisor Customer Experience, Stockholm
CXM rådgivare med 20 års erfarenhet av att stödja organisationer med kundstrategier, kundfeedbacksystem och kundresor för bättre kundupplevelser och ökad försäljning.
General Sidebar
Så kan vi hjälpa företag och organisationer att bli bättre på kundupplevelser & kundrelationer.