Kundundersökningar
Kundnöjdhet har varit på företagsledares läppar i decennier. Men dagens samlade kunskaper om människors köpbeteenden visar att kundnöjdhet inte ger några garantier. Faktum är att många företag ser positiva trender i kundnöjdhet samtidigt som deras försäljning minskar. Kunder kan vara nöjda, men ändå välja att spendera sina pengar på annat håll.
För att förstå vad som driver försäljning måste fokus i stället flyttas till den samlade relationen med kunderna. I grund och botten handlar det om preferens – att kunderna föredrar er framför era konkurrenter.
Drivkrafterna bakom starka kundrelationer är, inte oväntat, desamma som drivkrafterna bakom alla relationer: Basbehoven måste tillgodoses. Det måste finnas mervärden som ger extra krydda. Och känslomässiga behov måste tillfredsställas.
Kantar Sifo erbjuder ett kraftfullt undersöknings- och analysramverk som mäter styrkan i kundrelationer. Vi analyserar drivkrafter och hjälper er prioritera förbättringsområden som kan omvandlas till konkreta åtgärder för att stärka kundrelationerna.
Om ni idag genomför kundundersökningar (t.ex. NKI, NPS® eller liknande) och känner att ni skulle behöva modernisera dessa med mer bäring på kundrelationer och ökad försäljning, tveka inte då att kontakta oss för ett möte. Vi ska inspirera er med det senaste inom detta spännande område.