Nöjd-Kund-Index (NKI)
NKI är ett index som mäter styrkan i en kundrelation. NKI baseras på tre frågor:
1.Hur nöjd kunden är med leverantören i dess helhet
2.Hur väl leverantören uppfyller kundens förväntningar
3.Hur leverantören presterar jämfört med en ideal verksamhet
Kantar Sifo erbjuder NKI i alla våra lösningar för kundfeedback, kundundersökningar och kundupplevelseprogram. NKI efterfrågas ofta av offentligt ägda företag eller organisationer med ett starkt kvalitetsfokus. Det finns gott om benchmark.
Är bra kundupplevelser en del av er strategi?
Att få organisationen att faktiskt leverera riktigt bra i mötet med kund är en utmaning och många har insett att en årlig NPS®-mätning eller en NKI-undersökning sällan lyckas inspirera eller driva förändring eller utveckling av sig självt.
NPS®-mätningar och NKI-undersökningar, bör även kompletteras med mätningar av kundernas känslomässiga upplevelser för att kunna åstadkomma ökat kundfokus och försäljning. Ett CX-system som är rätt utformat ger dig kundfeedback i realtid från alla viktiga kontaktytor; säljare, installatörer, kundtjänst, butik. Med rätt aktivering blir det ett kraftfullt verktyg som gör organisationen kundcentrerad, inspirerar till bra prestationer och underlättar för chefer och ledare. Effekten blir ett stigande NPS®-score, starkare kundrelationer, fler återköp och tillväxt.
Läs mer om hur du levererar bra kundupplevelser i vårt blogginlägg Konsten att mäta kundupplevelser!
General Sidebar
Prenumerera på vår blogg om Kundupplevelser & kundrelationer och få tips och råd som hjälper dig öka kundfokus i din organisation samt att skapa bättre kundupplevelser och kundrelationer med ökad försäljning.
Här kan du även läsa tidigare blogginlägg.