Medie- och kampanjoptimering
Medielandskapet blir allt mer fragmentiserat och komplext. Samtidigt har det aldrig varit lättare att nå sin målgrupp än det är nu. Möjligheterna är i princip obegränsade. Det innebär tyvärr även att fallgroparna blir fler. Det är väldigt lätt att falla för ”shiny new things”, de nya trender som ”alla” pratar om, och att man därför tappar fokus från att ha en fungerande helhet.
Det ökade tempot och fragmentiseringen gör också att det är allt för lätt att fokusera på effektiviteten, dvs vad betalade vi för varje kontakt, och inte mäta vilken effekt aktiviteten hade, dvs hade aktiviteten någon bestående påverkan på vår målgrupp. Vi har väl beprövade och validerade metoder och modeller för att mäta vilken effekt varje del i din mediemix levererar, och kan genom det hjälpa dig optimera hela kampanjbudgeten, inte bara köpt media.
Vi kan hjälda dig med:
Marknadsmixmodellering
Med hjälp av ekonometrisk modellering mäter vi avkastningen på din marknadsinvestering i kronor och ören. Genom att förstå vad din Return on Marketing Investment är blir nyttan av marknadsinvesteringen tydlig och budgeten försvarbar. Effekten på försäljningen från prishöjningar, distributionsförändingar eller externa faktorer kvantifieras och ger en detaljerad förståelse för hur mycket olika faktorer driver din försäljning. Det som skiljer vår modell från många andra är att vi även inkluderar och kvantifierar den långsiktiga effekten från varumärkets styrka, vilket ger en mer komplett och rättvisande bild
Connect - 360-graders kanaloptimering
Visste du att 80 % av effekten av en kampanj normalt kommer från 20% av de kanaler man använder. Då är det självklart viktigt att fokusera resursen på de kanaler som verkligen levererar.
Det är dessutom bara 25% av en genomsnittlig kampanjeffekt som kommer från köpta medier, ändå är det där de flesta annonsörer fokuserar sina kampanjuppföljnigar. Med Connect kan vi mäta effekten från varje enskild kommunikationskanal, inte bara köpta medier, och genom det hjälpa dig som annonsör optimera hela marknadsmixen.
Context Lab
Med hjälp av Context Lab kan vi förutse skillnader i effekt från ett specifikt annonsmaterial beroende på vilket sammanhang eller digital plattform det visas på, innan kampanjen genomförs. Context Lab fungerar både på mobil och desktop, och kan användas för att bedöma effekten från betalda digitala medier som YouTube, Facebook och TikTok, och annat digitalt innehåll som t ex influencer content, branded content och native marketing. Genom att snabbt få kunskap om vilken annons som fungerar bäst i vilket sammanhang gör att du kan optimera placeringar och förbättra den digitala kampanjens effekt.
Kontakta oss om du har du frågor eller vill veta mer.
General Sidebar
Vill du veta mer? Vi hjälper dig gärna, välkommen att kontakta oss!
Fyll i din e-postadress, så kontaktar vi dig senast nästkommande vardag.
Ja, jag vill bli kontaktad av Kantar Sifo.
Genom att klicka på "Skicka" godkänner jag Integritetspolicy