Segmentering
Segmentering som effektiviserar din affär
Fortfarande bearbetar många företag sina kunder eller målgrupper efter klassiska kriterier som kvinnor, villaägare, storstadsbor. Det är inte fel, så länge det leder till ökad försäljning eller stärkt lojalitet.
Idag vet vi dock att det krävs mer nyanserad marknadssegmentering för en effektiv marknadsföring. Den måste bygga på insikter om vilka kriterier som faktiskt påverkar köpbeslut och beteende. Det är bara då företag kan nå ut till sina olika målgrupper med relevanta budskap och öka sin försäljning eller stärka sitt varumärke. En kraftfull segmentering gör det möjligt att anpassa erbjudande och investeringar efter varje målsegment och kan innefatta både befintliga och potentiella kunder. Genom att använda information från olika källor kan vi leverera träffsäkra segmentslösningar – och självklart hjälpa er implementera dem.
Vanliga segmenteringskriterier:
- Beteenden
- Behov
- Användningstillfällen
- Värderingar, attityder
- Livssituation, livsstil
- Dynamisk segmentering
Fråga oss hur vi kan vässa din marknadssegmentering.
General Sidebar
Vill du vässa din marknadssegmentering?
Fyll i din e-postadress, så kontaktar vi dig och berättar mer!
Ja, jag vill bli kontaktad av Kantar Sifo.
Genom att klicka på "Skicka" godkänner jag Integritetspolicy