Semiotiken visar vad du signalerar
Tydlig och träffsäker kommunikation med semiotik
Vi tolkar allt vi förnimmer till något som bär en betydelse för just oss. Det är en funktion för överlevnad – är marken fast framför mina fötter? Möter jag en vän eller fiende? Kommer det att bli en kall natt?
Vilken betydelsen blir, styrs till stor del av inlärda kulturella koder. Semiotik är vetenskapen om tecken och koder, om hur kulturen bygger betydelser. Sedan massbildens expansion i efterkrigstid har bildsemiotik varit en etablerad forskningsmetod för att förstå hur visuell kommunikation signalerar olika värden och innebörd.
Våra semiotiker är expert på att analysera och förklara tonaliteten i dina kontaktytor – som din visuella identitet, hemsida, annonsering, rörlig bild, kundmöten, lokaler, pressbilder, bildbank, texter och grafik. Tecknen kan vara färger, former, strukturer, rörelser, vinklar, ljud, interaktion, textur och andra metaforer. Den semiotiska analysen ger ett praktiskt orienterat underlag för mer strategiskt tydlig och träffsäker kommunikation.
Semiotisk analys ett värdefullt komplement till NeedScope
Kolla även in vårt nya affärsområde Sensemiotics som specialiserar sig på semiotik!
Semiotisk analys är ett värdefullt komplement till NeedScope då den med tydlighet och visuella exempel:
Förklarar varför ert varumärke/din kommunikation signalerar dessa värden
Kartlägger vilket/vilka arketypiska uttryck er kommunikation bär
Rekommenderar vad som bör förstärkas, undvikas och twistas i er kommunikation för att ni ska signalera önskad arketypisk målposition
Förklarar hur ett önskat värde/egenskap kan uttryckas i en viss arketyp
Ger guidelines för hur man uttrycker en arketyp (och därmed möter målgruppens behov) i sin kommunikation, som underlag för briefer (till byråer, kreatörer, fotografer), innovationsarbete och varumärkesvård
Hör av dig så berättar vi mer!
Följ www.facebook.com/semiotik för semiotiska tips och betraktelser.
Inte det du letade efter? Kolla här vårt spann av konsulttjänster inom varumärkesutveckling!
Karin Sandelin
Affärsområdesansvarig, Sensemiotics
Jag har gjort semiotiska analyser på Kantar Sifo i +20 år, och håller regelbundet föreläsningar och workshops om visuell kommunikation i varumärkesbyggande frågor. Min plattform är multimediepedagogik, design management och konstvetenskap.
General Sidebar
Kolla även in vårt nya affärsområde Sensemiotics som specialiserar sig på semiotik!