Vita, smala, unga – det är framför allt så vi porträtteras i reklamen. Vill vi ändra på det och i så fall hur?
Vita, smala, unga – det är framför allt så vi porträtteras i reklamen. Vill vi ändra på det och i så fall hur?
Rapporten Rättvisaren 2020 Brand Identity visar hur människor i svensk reklam i hög grad representeras enligt etablerade föreställningar och traditionella ideal vad gäller könsroller, ålder, färg, kroppar och relationer. Annonserna som bryter mot normer är få i mängden. Utifrån ett varumärkesperspektiv innebär det goda möjligheter till särskiljning och synlighet, på ett sätt som också bygger varumärkets positionering med trovärdighet och relevans.
Med avstamp i insikterna från Rättvisaren 2020 bjuder vi in till ett inspirerande webinarium.
• Hur kan visuell reklam och representation stärka varumärkespositionering?
• Normkreativitet – så undviker du förlegade stereotyper
• Hur kan ett varumärke ha ett emotionellt uttryck?
Vi är Karin Sandelin, semiotiker och Maria Lundahl, medieanalytiker, båda erfarna experter inom varumärkesbyggande kommunikation på Kantar Sifo. Vi gästas även av Ricki Petrini, Marknads- och kommunikationschef på Mediekompaniet, som berättar om varför de vill öka medvetenheten om betydelsen av mångfald. Karin och Maria har utfört den semiotiska och kvantitativa studien bakom Rättvisaren 2020 på uppdrag av Mediekompaniet.
Rättvisaren 2020 Brand Identity ges ut av Mediekompaniet. Inför webinariet rekommenderar vi ett besök på rattvisaren.com för att ta del av resultatet.
Webinaret är kostnadsfritt. Vid frågor om evenemanget vänligen kontakta Frida Wentzel
Här kan du se seminariet i efterhand
Dag: Fredag, 27 november 2020
Tid: 11.30-12.30
Plats: Online via Zoom