Konceptutveckling av produkter och tjänster
Förmedla vad dina kunder vill höra, inte vad du vill säga
Ett koncept är en strukturerad form av idé som beskriver ramverket för en framtida produkt, tjänst eller upplevelse och hur den ska kommuniceras. Bra koncept fokuserar på att förmedla vad dina kunder vill höra, snarare än vad du vill säga. Utgångspunkten brukar vara en slagkraftig “sanning” som dina potentiella kunder känner igen sig själva och sina liv i.
Därför ska du ta hjälp av oss när du utvecklar produkt- och servicekoncept
1. Du får koncept som är förankrade i starka, faktabaserade konsumentinsikter
2. Du får professionell hjälp med att ta fram en professionell konceptbeskrivning och testa den enligt marknadens bästa metoder
3. Du ökar sannolikheten för en lyckad lansering av din produkt/tjänst eller upplevelse. Samtidigt minskar du risken för felsatsningar och förlorade pengar.
Är du intresserad av att läsa mer om hur vi jobbar med konceptutveckling? Klicka här.
Vi tar fram produkt- och servicekoncept som ger dig försprång och nya färdigheter
Vårt konceptarbete börjar alltid med att beskriva själva insikten - varför konsumenten behöver produkten/tjänsten/upplevelsen som du erbjuder. Den består av en slagkraftig ”sanning” som dina potentiella kunder känner igen sig i och som ger någon form av “Aha”- upplevelse.
Sedan fokuserar vi på att förmedla vilken fördel din produkt/tjänst/upplevelse har. Det här är själva lösningen på insikten, det vill säga ert löfte till era kunder.
Till sist arbetar vi med att ta fram de rätta argumenten som skapar trovärdighet och som övertygar kunden om att du har lösningen på deras problem eller utmaning.
När du anlitar oss för din konceptutveckling, arbetar vi alltid i en nära process tillsammans med dig. Förutom att vi baserat på erfarenhet vet att det är det vinnande arbetssättet, ger det dig också stora möjligheter att lära dig mer om dina kunder och utveckla din konceptutvecklingsförmåga inför framtiden.
VÅRA KONCEPTTESTER OCH PRETOTYPING SIMULERINGAR HJÄLPER DIG ATT TA INFORMERADE BESLUT OCH OPTIMERA DINA CHANSER ATT LYCKAS
Du bör alltid testa hur gångbart ditt koncept är bland dina potentiella kunder innan du går vidare i utvecklingsprocessen och lansering. På så sätt har du en chans att träffa rätt genom att justera ditt erbjudande i tid och upptäcka felsatsningar. Här arbetar vi både med koncepttester och pretotyping. I ett koncepttest fokuserar vi på att förstå kundupplevelsen och -nyttan i ett koncept beskrivet i ord och bild, medan pretotyping är ett mockup test där vi simulerar hur din produkt/tjänst/upplevelse faktiskt tas emot i verkligheten. Till vår hjälp skapar vi skisser och enklare versioner av det du vill testa och låter potentiella kunder testa det i en så verklig miljö och situation som möjligt.
Kantar Sifo testar gångbarheten av dina koncept på marknaden med metoder som är överlägsna andras. Traditionella koncepttester stannar vid att mäta köpintention men våra koncepttester och pretotyping simuleringar går betydligt längre än så. Med oss får du svar på dessa tre frågor:
1. Vilka koncept har störst potential för köp?
Tack vare vår stora erfarenhet av den här typen av tester, har vi validerade metoder för att leverera sanningsenliga resultat för hur många som vill prova din produkt/tjänst/upplevelse. Vi kan avgöra hur bra just dina resultat är, i och med att vi har en stor databas där vi kan jämföra dina resultat med andra som är i samma bransch som du. Vi kan även uppskatta försäljningsvolymer och får vi tillgång till din affärsdata kan vi bygga ett starkt case som grund för investeringsbeslut.
2. Vilka koncept kommer att driva tillväxt?
Vi tar också hänsyn till kannibalisering, det vill säga i vilken grad dina koncept riskerar att ta andelar från dina befintliga produkter/tjänster/erbjudanden och hur mycket som är verklig tillväxt. Dessutom kan vi identifiera vad de konsumenter som driver kategorin (s.k. Future Shapers) tycker.
3. Hur kan vi öka konceptets potential ytterligare?
Våra koncepttester och pretotyping-simuleringar är utformade så att du får förståelse för vilka svagheter ditt koncept har (till exempel pris, relevans eller trovärdighet) och tydliga rekommendationer för vad du behöver göra för att optimera konceptet.
Kontakta oss redan idag för att öka dina chanser att lyckas med din konceptutveckling och med nästa lansering.
NÅGRA AV VÅRA KUNDER
General Sidebar
Laddar våra guider här!
7 råd för att skapa framgångsrika koncept
I den här guiden delar vi med oss av våra bästa råd kring hur du ökar sannolikheten för en lyckad lansering och minskar risken för felsatsningar och förlorade pengar.
Förena innovation och hållbarhet - 10 råd som övertygar
10 råd för dig som arbetar med innovation och kommunikation inom FMCG som kan hjälpa dig att innovera och kommunicera ekologisk hållbarhet på ett effektivt sätt.