2015-11-23
Vid den här tiden förra året lanserade vi vår julklappsundersökning. Den visade, något överraskande, att vi önskade oss ingenting i julklapp. Undersökningen blev uppmärksammad i flera kanaler, så i år följde vi upp den.
Vi har allt vi vill ha, och om vi önskar något så vill vi bestämma vår julklapp själva
Det är ännu fler i årets undersökning som inte önskar sig något. Vi syns vara nöjda med det vi har, och anser inte att vi behöver något speciellt.
Detta bekräftas också av att en av fyra inte kan ta ställning i frågan, ett tecken på att det inte är någon pryl som vi direkt känner att vi saknar i våra liv. Resor och upplevelser är ännu mer populära i år, och det förstärker intrycket av att vi är allt mindre ute efter att fylla våra liv med (onödiga) saker. Det kan också ses i relation till inredningstidningarnas rubriker som nu lär oss att göra oss av med och städa bort överflödiga prylar.
Men om det nu ska bli någon julklapp så vill vi bestämma själva vad vi ska ha, därför önskar vi oss pengar; andelen som önskar sig det har ökat sedan förra året.
Julen 2015 planerar vi att lägga mindre pengar på julklappar
Vi kan bara spekulera i om det beror på att vi anser att prylar inte ger lycka eller om vi helt enkelt anser oss ha sämre ekonomi. Eller så kanske det är omvärlden som påverkat oss, till exempel i debatten om hur mycket handeln kommer att omsätta i december i år jämfört med hur hög kostnaden för flyktingmottagandet beräknas vara.
Oavsett anledning ser vi det tydligt: vi planerar att lägga mindre pengar på julklappar i år, 9,5% mindre än förra året, eller 299 kr per person i rena pengar.
Andelen som ställer sig utanför julkommersen har nästan fördubblats sen förra året och i år är det 5% som svarar att de inte kommer att köpa några julklappar alls. Detta påverkar förstås snittet för hur mycket vi kommer att lägga på klapparna. Men även bland dem som har sagt att de kommer att handla presenter till sina nära och kära ser vi en minskning med 254 kr till 3006 kr, vilket motsvarar en minskning med 8% jämfört med 2014.
Det är främst kvinnor, yngre (16-34 år) och personer i Norra Sverige som kommer att dra ner mest på julklappar. Det är bara storstadsbor som planerar att lägga i princip lika mycket pengar i år som förra året.
Handel i traditionella butiker står sig stark, och nästan ingen handlar alla julklappar online
Precis som förra året står handeln i de traditionella affärerna för den största delen av alla julklappsinköp. Andelen planerade onlineköp bland dem som tänker kombinerar inköpen från både traditionella och onlinebutiker har t o m sjunkit något jämfört med förra året.
Men i år kommer i alla fall några av oss, om än få, att göra alla sina julklappsinköp online: 1%! Förra året var det faktiskt ingen som planerade att göra det. Frågan är om den senaste utvecklingen inom både nationell och internationell säkerhet kommer att påverka hur vi faktiskt gör.
Med tillönskan om en fridfull advent!
Hör av dig så berättar vi mer!