You are here

2017-02-22

Poddtoppen – 40 glödheta poddar

Stabilisering av antalet veckolyssnare kring miljonstrecket
Podcastmarknaden har utvecklats starkt under de senaste åren men för första gången sedan mätningarna av podcasts började 2015 så redovisas inte nya rekordsiffror.
Veckosiffran avseende podcastlyssnande tycks ha stabiliserat sig kring miljonstrecket.

Det syns också tydligt i datan att det inte bara är antalet individer som stabiliserats utan också antalet kontakter på en månad som är i det närmast oförändrat jämfört med 2016:2.

Poddtoppen
P3 och P1 Dokumentär har fortfarande en stabil ledning i poddtoppen och av de klassiska ”podformaten” så är Alex & Sigge och Gry och Anders i klungan närmast bakom. På begäran av branschen redovisar vi numera både vecko- och månadsräckvidder i Sesame.
 

Crime, skräck och sport visar på de största ökningar i månadsräckvidd
Tittar vi på månadsräckvidd så ser vi ett antal kraftiga ökningar och intressant nog ligger de alla inom Crime, skräck och sport. Mest ökar Rättegångspodden med 52 % ökning.

Av de 37 poddar som även mättes 2016:2 så är det ungefär lika många som ökat respektive minskat.

  • Rättegångspodden         52%
  • Creepypodden               43%
  • Svenska mordhistorier   35%
  • Della Sport                    28%
  • Den friska Wargen         26%

 

ORVESTO vet vem podcastlyssnaren är!
Podcastlyssnare kan såklart beskrivas på mängder av olika sätt. Nedan ser ni ett antal exempel på den podd som är mest överrepresenterad i olika kategorier.

Podden för de rika
Stiljournalen sticker ut med högst koncentration av höginkomsttagare.

Podden för de som bestämmer
Lundh är mest överrepresenterad vad det gäller att nå chefer.

Podden för de i storstaden
Lilla Drevet har störst koncentration storstadsbor.

Podden för de i damkläder
Fredagspodden med Hannah & Amanda har störst andel heavy spenders av damkläder.

Podden för de som läser
Värvet har störst relativ andel heavy spenders av böcker.

Podden för de gröna
Tampodden har störst koncentration av människor med en ekologisk och miljövänlig livsstil.

Podden för Millennials
Den friska Wargen är den nya generationens val.

 

Räckvidder, dubbeltäckning mellan podcasts (och naturligtvis andra medier), målgruppsdata på enskilda podcasts samt mycket mer går naturligtvis att ta fram och korsköra i ORVESTO Konsument. Det är mycket stora skillnader på vilka målgrupper som lyssnar på olika typer av podcasts och det är givetvis det som gör poddarna till intressanta annonslösningar. Podcasts kan därmed liknas med tidskrifterna, där man hittar nischade målgrupper som styrs helt av ett intresse för t ex träning, mode, kultur, sport eller annat.

Kontakta Johanna Ollevik eller Peter Callius om du vill veta mer!

Nyhetsbrevet som pdf hittar du här!

Johanna Ollevik

Client Manager, Kantar Media

+46 701 842075

Share Image: 
podcast orvesto konsument