You are here

2015-03-16

TNS Sifo ger Universum match

TNS Sifo trappar upp sitt affärsområde employer branding rejält och ska ge jättarna på den svenska marknaden, Connecta och Universum, en match.

Employer branding handlar om att göra företag och organisation till attraktiva varumärken på arbetsmarknaden så de bästa medarbetarna kan rekryteras.
- Vi har jobbat med employer branding i många år, men gör nu en tydligare satsning. Vi har bland annat ett spännande samarbete på gång, säger Maria Rosengren, till vardags vd på TS Mediefakta, men nu även ansvarig för att fortsätta utveckla affärsområdet ERC, som i dag sysselsätter ett 20-tal personer, från projektledare till seniorkonsulter. TNS Sifo har tagit fram flera nya erbjudanden som företaget är ute och säljer in hos kunderna.

Efterfrågan ska finnas.
- Många företag och organisationer vill jobba med organisationsutveckling från sina utmaningar. Vi jobbar mycket med att koppla ihop organisationen till de strategiska målen och affärerna. Ett företag eller organisation som jobbar strategiskt med sina medarbetare gör bättre affärer.

Övergripande tanken med TNS Sifos employer branding är "one brand - one voice" det innebär att varumärket är detsamma externt på marknaden som internt i organisationen.
- Att ett företag lever sitt varumärke helt enkelt, förklarar Maria Rosengren.

TNS Sifo, som har sin hemvist i undersökningar, tar med sin upptrappning av employer branding, ytterligare kliv in på konsulting, inte minst inom organisationsutveckling.
- Vi kombinerar undersökningar med konsulting.

Kundprocessen har fyra steg: insikt, strategi, aktiviteter och uppföljning.

TNS Sifo tycker att det är en styrka att utgå ifrån en global undersökningskoncern.
- Vi finns i hela världen och det gör våra kunder också. Vi ser att det finns mycket att göra när det gäller employer branding och mångfald. Vi jobbar nära kunderna och samlar in data för att se vad olika typer av ledarskap gör för affärerna.

Med de ökade ambitionerna blir TNS Sifo en konkurrent till svenska företag som till exempel Kenexa och Universum.
- Kenexa jobbar både med undersökningar och konsulting. Universum har inte riktigt samma koncept, men det är klart att de till viss del konkurrerar med oss. Så finns rätt många teknikleverantörer som inte alltid har konsulting.

Vad har ni för mål?
- Att ta fram långsiktiga mål, är en del av jobbet vi gör. Målet är naturligtvis tillväxt.

 

Denna artikel publicerades på Dagens Opinion och är skriven av Rolf van den Brink.

Share Image: