2014-10-15
Nyligen publicerade Business Insider* data som visar att de som har en dator, laptop, smartphone eller surfplatta från Apple spenderar mer pengar (41 US$) på köp via internet än dem som har en Windows-, Android- eller Linuxmotsvarighet.
Data från ORVESTO Konsument 2014:2 visar att vi har samma mönster i Sverige: de som äger en av de Appleprodukterna ovan lägger 3 422 kr per år på köp via Internet, vilket är nästan 60% mer än dem som har en motsvarande produkt från en av Apples konkurrenter.
Ägarna av Appleprodukter tjänar i snitt 23% mer per månad än ägarna av konkurrent-produkterna, är överrepresenterade i storstäderna, är oftare kvinnor och har en lägre genomsnittsålder (38 resp. 51 år).
Totalt sett dock kommer den största delen av penningutläggen för inköp via internet från dem som inte har en Apple produkt, av den enkla anledningen att de är så många fler: "Appleägarna" lägger ner drygt 1,8 miljarder kronor per år på inköp via nätet, att jämföra med de 7 miljarder kronor som kommer från icke-"Appleägarna".
Vill du veta mer? Kontakta Laura Macchi!
Om målgruppsdefinitionerna
Ägare av Appleprodukter: Har dator/laptop, surfplatta eller mobil från Apple, och ingen liknande produkt från någon av Apples konkurrenter (540 000 svenskar i åldern 16-80 år) Ägare av Windows-, Android- eller Linuxprodukt: Har dator/laptop, surfplatta eller mobil och inga av dessa är av märket Apple (3 251 000 svenskar i åldern 16-80 år).
Om undersökningen
ORVESTO® Konsument är TNS Sifos stora postala medie- och målgruppsundersökning. Populationen är hela befolkningen i Sverige i åldrarna 16-80 år. ORVESTO® Konsument genomförs i tre omgångar varje år, under vintern, sommaren och hösten. I ORVESTO® Konsument 2014:2 genomfördes 13 543 intervjuer.