2019-02-08
Idag den 8 februari lanseras mediernas räckvidder enligt ORVESTO Konsument 2018:3.
Undersökningen genomfördes under perioden 1 september – 31 december och totalt deltog 13 134 personer i mätningen.
Totalt har de redovisade tidskrifterna 24 234 000 bruttoläsare. Det betyder att varje person läser i snitt 3,1 av de redovisade tidskriftstitlarna. Denna siffra har gått ned något under det senaste året - I 2018:2 och 2018:1 var motsvarande siffra 3,3 och i 2017:3 var den 3,5.
Nya tidskriftstitlar
Följande tidskriftstitlar har tillkommit (antal läsare av ett genomsnittligt nummer).
Affärsvärlden 61 000
Aftonbladet Mode & Skönhet 52 000
Allt om Vin 76 000
Ny Teknik 223 000
I ORVESTO Konsument 2018:3 redovisar vi räckviddsdata för både analog och digital läsning av printmedier för samma tidsperiod (september – december 2018). Rapporten innehåller antalet läsare fördelat på analog (inklusive e-tidning) och digital läsning (www och mobilt) samt en totalräckvidd som visar mediets totala räckvidd.
I den här rapporten skiljer vi inte på mobil och dator utan redovisar endast en total digital räckvidd. För dagspress är den digitala definitionen genomsnittlig dag medan den för tidskrifter, med sin lägre utgivningstakt, är genomsnittlig vecka.
Det syns också tydligt i rapporten att ett fåtal titlar nått sin digitala ”tipping point” (d.v.s. man har fler digitala än analoga läsare). För att utvärdera ett medievarumärke och dess utveckling måste givetvis alla plattformar beaktas.
Tidigare har den lokala dagspressen endast redovisats på helårsnivå men nu redovisas även denna i varje delårsrapport. I den här rapporten redovisas endast lokala dagspresstitlar med cirka 20 000 eller fler printläsare.
I Sesame-databaserna återfinns som vanligt alla titlar.
Kontakta oss på sesamesupport@kantarsifo.com om du vill veta mer.