Segmentering och Aktivering
Vi har stor erfarenhet av att genomföra segmenteringar för företag och organisationer inom vitt skilda branscher. För att arbetet med att ta fram en segmentering skall driva lönsam tillväxt behöver segment och målgrupper kunna aktiveras. Genom vår unika tillgång till Orvesto Konsument som täcker hela Sveriges befolkning kan segment och målgrupper både berikas med djupare insikter och tydligt aktiveras för träffsäker medieplanering och kommunikation. Att integrera segment och målgrupper i olika processer och datakällor, tex. i kunddatabasen, är ofta centrala delar i en segmenteringsprocess. Allt för att driva lönsam tillväxt.
Insikter och kunskaper från ett segmenteringsarbete kan användas för olika syften men för att värdet av en segmentering ska kunna realiseras fullt ut i företaget eller organisationen måste modellen vara:
- Affärsrelevant – tydlig koppling till företagets/organisationens affärsmodell
- Operationell – segmenten måste gå att identifieras och nås
- Förståelig och kommunicerbar
- Möjlig att integrera i kritiska processer och datamängder.
- Möjlig att prioritera utifrån, tex. när det gäller att räkna potential, optimera kommunikation eller utveckla nya produkter och tjänster.
Ett väl genomfört segmenteringsarbete ger stor affärsnytta och kommer att fungera som organisationens ”karta” en lång tid framåt. För att kunna bidra till stabilitet, långsiktighet och relevevans krävs djupa och ingående insikter om människors och hela marknaders drivkrafter. Just det är vi på Kantar specialister på, att analysera och förstå människor, marknader och komplexa samband. Med hjälp statistiska analyser och machine learning kopplar vi samman sådana insikter så att de segment och målgrupper vi identifierar direkt kan användas för att driva lönsam och hållbar tillväxt.
Mika Fischerström
Head of Analytics
Med 20 års erfarenhet av att hjälpa kunder i London och Sverige med försäljningsmodellering, market mix modelling och andra analyser för att förstå hur de mer effektivt kan använda sina marknadsinsatser för att bygga varumärke och driva affären.
General Sidebar
Vill du veta mer om våra tjänster? Fyll i din e-postadress, så kontaktar vi dig senast nästkommande vardag.
Ja, jag vill bli kontaktad av Kantar Sifo.
Genom att klicka på "Skicka" godkänner jag Integritetspolicy