You are here

2020-01-15

Poddtoppen 2019:2

I den andra delmätningen från ORVESTO Konsument 2019:2 redovisar vi räckvidder för 46 av Sveriges största podcasts. Undersökningen genomfördes under perioden maj-augusti 2019.

Under sommarmånaderna (när denna mätning är genomförd) kan vi traditionellt se att konsumtion av podcastslyssnande ökar, och kanske till viss del ersätter print och digital läsning. Det här avspeglar sig i mätningen då ökningarna i omgång 2 brukar vara mer betydande än i första delmätningen av året. Majoriteten av de största poddarna har ökat sedan förra mätningen, samtidigt minskar 20 stycken av framför allt de mindre poddarna sin veckoräckvidd.

25 % mellan 16-80 år lyssnade på podcast under en genomsnittlig vecka under sommaren 2019

Sedan 2015 har vi kunnat följa en stadig ökning av podcastmarknadens utveckling i ORVESTO Konsument. Och ökningen av det generella lyssnandet på poddar fortsätter stadigt uppåt. Jämför vi utvecklingen 2019:2 med förra mätningen (2019:1) ser vi en ökning på strax under 9 % på veckolyssning. Tittar vi på veckolyssnandet för ett år sedan (2018:2) ser vi en mer betydande ökning på 24 %. 1 966 000 människor eller 25 % mellan 16-80 år lyssnade på podcast under en genomsnittlig vecka under sommaren.

 

Poddtoppen kan givetvis inte mäta alla poddar som finns, därför frågar vi också om lyssnande på ”övriga poddar” för att få en indikation på hur mycket lyssnande som görs i andra podcasts. Posten ”övriga poddar” har vi sett öka för varje delmätning vilket indikerar en allt mer fragmenterad marknad och att fler människor lyssnar på poddar. 2019:2 var det strax under 1,2 miljoner människor som lyssnade på podcasts som ORVESTO inte frågar om.

 

Majoriteten av de som lyssnar på poddar veckovis säger att de regelbundet lyssnar på mellan 1-5 stycken podcasts (69 %). 20 % av veckolyssnarna säger att de lyssnar regelbundet på fler än 6 stycken poddar. I snitt lyssnar en veckolyssnare på ca 4 podcasts regelbundet. Cirka 60 % av lyssnarna prenumererarar på sina podcastsavsnitt.

13 podcasts som Poddtoppen mäter ligger runt 100 000 lyssnare varje vecka.

P3 Dokumentär, Sommar & Vinter i P1 och P1 Dokumentär har fortsatt en stabil ledning i ORVESTO Poddtoppen. Förutom de välkända formaten från Sveriges Radio kan vi fortfarande se trenden inom teman crime, historia och livsstil som ligger högt upp på listan över svenskarnas poddfavoriter. Bland Topp 10-poddarna i Poddtoppen har i princip samtliga ökat eller har fortsatt stabila räckvidder.

 

Skäringer&Mannheimer är fortfarande omåttligt populär i toppen tillsammans med SR-poddarna och sina 211 000 lyssnare per vecka, vilket är i princip oförändrat i sedan förra mätningen (endast en marginell minskning med 2000 lyssnare). Även populära Rättegångspodden är fortsatt stabil trots några tusental i minskning sedan förra mätperioden. Filip&Fredrik är den podcasten med över 100 000 lyssnare som har minskat mest, med 30 000 lyssnare per vecka samma period.

 

I 2019:2-mätningen ser vi en del nykomlingar, Mellan Himmel & Jord (65 000 lyssnare) och Stiljournalen (24 000).

Det här vill svenskarna lyssna på

En ny fråga i ORVESTO Konsument 2019:2 handlar om i vilka medier man är intresserad av att konsumerera olika typer av innehåll t ex intervjuer, samhälle/dokumentärer, kultur/underhållning, mat/dryck, resor, sport, mode/skönhet osv. (totalt 14 olika genrer). Frågan kan i Sesame analyseras på många olika sätt där man både kan utgå från medieslag men även från de olika genrerna.

 

En del genrer är enligt publiken mer intressant för konsumtion i vissa kanaler, och vi har de senaste åren kunnat se hur bra genrer som te x crime, samhälle/dokumentärer och intervjuer har fungerat som ljudformat i podcasts. Topplistan på lyssnat innehåll (både i radio och podcasts) är musik, intervjuer, nyheter/politik och samhälle/dokumentärer (se hela listan nedan).

Vi vet vem podcastlyssnaren är!

Alla räckvidder samt dubbeltäckning mellan olika podcasts (och naturligtvis andra medier), går att ta fram i ORVESTO Konsument. Naturligtvis är räckvidden och möjligheten för mediebyråer och annonsörer att sätta poddar i relation till konsumtion av andra medier en stor fördel med ORVESTO Poddtoppens mätning. Men med tanke på att poddarna ofta är starkt intressestyrda kan vi inte nog understryka målgruppers värde. I ORVESTO kan vi se att det är mycket stora skillnader på vilka målgrupper som lyssnar på olika typer av podcasts (och det är givetvis det som gör poddarna till intressanta annonslösningar).

 

ORVESTOs målgruppsdata ger möjlighet att skapa relevans i målgruppen med produkter, tjänster och varumärken. Dessutom skapar datan helt nya förutsättningar för produktionsbolagen att aktivt arbeta med djupare konsumentinsikt i det redaktionella utvecklingsarbetet.

 

Hur vi mäter räckvidder på individnivå

Hur man ska mäta lyssnande för unika individer istället för att hänvisa till nedladdningar och streams har varit en pågående diskussion i branschen under en längre tid. Kantar Sifo har valt en så kallad recall metod, vilket betyder att vi helt enkelt ställt frågan om hur ofta man lyssnar på olika typer av podcasts. Detta görs i en av världens största medie- och målgruppsundersökningar, ORVESTO Konsument, med ca 42 000 intervjuer per år. I ORVESTO Konsument har vi frågat om faktiskt lyssnande på en frekvensskala, där vi sedan viktar fram en veckoräckvidd.

 

För mer information kontakta: Johanna Ollevik johanna.ollevik@kantar.com

 

Nyhetsbrevet som pdf hittar du här 

Johanna Ollevik

Client Manager, Kantar Media

+46 701 842075

Share Image: 
Poddtoppen 2019:2