2020-02-18
Idag den 18 februari lanseras mediernas räckvidder enligt ORVESTO Konsument 2019:3.
Undersökningen genomfördes under perioden 1 september - 31 december och totalt deltog 13 660 personer i mätningen.
I denna rapport redovisas primärt tryckta medier och deras digitala utgåvor. I Sesame finns som vanligt data för samtliga huvudmedier, sociala medier etc.
Varumärkets totala räckvidd
Att analysera den tryckta printprodukten utan att ta hänsyn till varumärkets totala räckvidd är att bara berätta ena sidan av utvecklingen av printvarumärken. Därför uppmanar vi alla till att studera både den digitala och det analoga fotavtrycket och att se hur de samverkar.
Den digitala mätningen baseras på en passiv mätning av 20 000 individers surfbeteende på mobil, appar och desktop. Vi ser i mätningen att variationen är mycket stor. Vissa har långt kvar till sin digitala “tipping point” (det ögonblick då man i snitt har fler digitala än analoga läsare) och vissa har nått den sedan länge medan ytterligare en kategori har ett digitalt fotavtryck som helt enkelt är för litet att mäta på ett tillförlitligt sätt.
Tidskrifter
Totalt har de redovisade tidskrifterna 22 041 000 bruttoläsare. Det betyder att varje person läser i snitt 2,8 av de redovisade tidskriftstitlarna. Denna siffra har gått ned något under det senaste året. I 2019:2 och 2019:1 var motsvarande siffra 2,9 och i 2018:3 var den 3,1.