2021-06-15
Idag den 15 juni lanseras mediernas räckvidder enligt ORVESTO Konsument 2021:1. Undersökningen genomfördes under perioden 1 januari–30 april och totalt deltog 14 088 personer i mätningen. I denna rapport redovisas primärt tryckta medier och deras digitala utgåvor och i analysverktyget Sesame finns som vanligt räckvidder för följande mediekategorier:
— Dagspress (210 titlar)
— Tidskrifter (145 titlar)
— Internetsajter (ca 300 sajter/sektioner/nätverk)
— TV (30 kanaler)
— Play-tjänster (10 kanaler)
— Radio (48 stationer)
— Poddar (49 titlar)
— Tjänster för digitala utgåvor (ex Storytel, Readly) (9 titlar)
— Streamad musik (1 titel)
— Sociala Medier (10 titlar)
— Bio (1 titel)
— ODR & ADR (2 titlar)
— Utomhusreklam (13 objekt)
Varumärkets totala räckvidd
Att analysera den tryckta printprodukten utan att ta hänsyn till varumärkets totala räckvidd är att bara berätta ena sidan av utvecklingen av printvarumärken. Därför uppmanar vi alla till att studera både den digitala och det analoga fotavtrycket och att se hur de samverkar. Den digitala mätningen baseras på en passiv mätning av 20 000 individers surfbeteende på mobil, appar och desktop.
Vi ser i mätningen att variationen är mycket stor. Vissa har långt kvar till sin digitala ”tipping point” (det ögonblick då man i snitt har fler digitala än analoga läsare) och vissa har nått den sedan länge medan ytterligare en kategori har ett digitalt fotavtryck som helt enkelt är för litet att mäta på ett tillförlitligt sätt.
Nedan finner du räckviddsrapport samt räckviddsutveckling. Insikter och analyser från undersökningen hittar du här.
Kontakta oss på sesamesupport@kantarsifo.com om du vill veta mer.