2022-06-15
Apple toppar rankingen av Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 och är på väg att bli det första varumärket värderat till en biljon. Med ett varumärkesvärde på 947,1 miljarder dollar står Apple ut med sin höga grad av differentiering och fortsatt diversifiering i deras portfolio av hårdvara, mjukvara och tjänster. Google tar sig upp till andra platsen och är en av de snabbast stigande i rankingen genom att öka sitt varumärkesvärde med 79 % till 819,6 miljarder dollar. Googles svit med jobb- och produktivitetsappar har gjort varumärket till en viktig del av konsumenternas liv över hela världen.
Det kombinerade värdet av världens 100 högst värderade varumärken har ökat med 23% till 8,7 biljoner dollar under det senaste året, vilket betonar vikten av varumärkesstyrka för att navigera i en orolig global ekonomi.
Trettiosju varumärken förbättrade deras ranking i år. Mer än tre fjärdedelar av allt varumärkesvärde härstammar från amerikanska företag. Kategorierna media & underhållning, affärslösningar & teknikleverantörer och detaljhandel står för mer än hälften av det totala varumärkesvärdet på topp 100-rankingen.
Teknologi- och lyxvarumärken växte snabbast; 46% för konsumentteknik och 45% fär lyx. Bank- och bilvarumärken visade också en imponerande tillväxt; Bil med 34% och bank med +30%. Detta kan jämföras med tillväxt inom sektorer som kläder (20 %) och personlig hygien (17 %). På kategorinivå var Wells Fargo det enda nya varumärket i topp, som gick från andra till första plats i bankkategorin och ersatte Kinas ICBC.
Category Leaders: Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022
Martin Guerrieria, Head of Kantar BrandZ.
Martin Guerrieria, Head of Kantar BrandZ.
SLUT.
Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022, rapport och omfattande analys finns nu tillgängligt på www.kantar.com/campaigns/brandz/global
Om Kantar BrandZ: Kantar BrandZ är den globala valutan när man bedömer varumärkesvärde och kvantifierar varumärkets bidrag till verksamhetens finansiella resultat. Kantars årliga globala och lokala värdering av varumärken kombinerar noggrant analyserad finansiell data med omfattande varumärkesundersökningar. Sedan 1998 har BrandZ delat varumärkesbyggande insikter med företagsledare baserat på intervjuer med 4,1 miljoner konsumenter, för 19 250 varumärken på 51 marknader. Upptäck mer om Kantar BrandZ här.
Om Kantar: Kantar är världens ledande marknadsdata- och analysföretag. Vi har en fullständig, unik och komplett förståelse för hur människor tänker, känner och agerar; globalt och lokalt på över 90 marknader. Genom att kombinera våra medarbetares djupa expertis, våra dataresurser och riktmärken och vår innovativa analys och teknologi hjälper vi våra kunder att förstå människor och inspirera till tillväxt.