2022-06-21
ORVESTO Day in Life är undersökningen som kartlägger hur människor spenderar sin tid, timme för timme över dygnet. Totalt genomfördes 5500 intervjuer (16-80 år) för att kartlägga människors användande av denna knappa resurs. Day in Life är ett strategiskt verktyg som visar när det är optimalt att nå olika målgrupper med sin kommunikation, vid rätt tidpunkt. Det gör att kommunikation kan planeras för att äga rum när den ger mest effekt.
När vi jämför resultatet ur ORVESTO Day In Life 2019 och 2022 ser vi tydligt att svenskarnas mediekonsumtion har förändrats en hel del mellan mätpunkterna, dvs innan och efter pandemin.
Undersökningen omfattar fem olika dimensioner av tidsanvändande:
Aktiviteter – här tar vi reda på när svenskarna tränar, shoppar, umgås med vänner, städar, sover och mycket mer.
Känslor – här kartlägger vi när svenskarna känner sig glada, ledsna, irriterade, arga, lugna etc.
Plats – befinner man sig på jobbet, i en affär, på skolan, på tåget eller i bilen mm.
Sällskap – är man ensam, med vänner, kollegor, familj etc. Kommunikationens förutsättningar förändras givetvis utifrån var och med vem man är.
Media – och så den kanske viktigaste delen i undersökningen. Vilka medier konsumeras vid olika tidpunkter.
Med Day in Life kan marknadsförare analysera när olika målgrupper konsumerar olika medieslag över dygnet. På så sätt kan kommunikationen styras i relation till när målgruppen är som mest mottaglig för det som kommuniceras. Användningen av media och plattformar fördelas på följande underkategorier:
Rörligt – här samlar vi allt som har med rörlig bild att göra. Dvs linjär TV, streamat/play, både gratis och betalade playtjänster. Netflix och YouTube inkluderas även som enskilda varumärken.
Ljud – radio, podcasts, strömmat (ex Spotify)
Print – morgon- och kvällspressen (papperstidning) samt DR- och magasinmarknaden.
Spel – spel ökar i betydelse för marknadsförare varför mobilspel och TV- /datorspel kartläggs ur ett tidsperspektiv.
Böcker – läsande av böcker på olika plattformar. Vanliga böcker, ljudböcker och e-böcker.
Digitala plattformar – användningen av olika devices, dvs dator/mobil/surfplatta.
Digitala medier – här kartläggs konsumtion av nyhetssajter och sociala medier över dygnet.
Nytt för Day In Life 2022 är att TV och Radio numera går att bryta ner i Public Serivice respektive kommersiell TV/Radio, samt att morgon- och kvällspress går att bryta ner i papper/e-tidning respektive webb/mobil. Vidare inkluderas även Youtube, Netflix, Facebook, Instagram, Snapchat och TikTok som enskilda varumärken i 2022-mätningen.
Vid en jämförelse mellan Day In Life undersökningarna 2022 och 2019 ser vi ganska stora förändringar i svenskarnas mediekonsumtion över dygnet. Nya tidsmässiga konsumtionsvanor infann sig under pandemin. När människor i större utsträckning styr över sin egen tid ser vi att de förändrar sina medievanor som passar vardagen och själva väljer vad och när de konsumerar media.
Radio-lyssningen ligger idag på en lägre nivå än 2019. I senaste mätningen ser vi att morgonlyssningen har en räckviddstopp på 12,3% i målgruppen 20-59 år. Motsvarande siffra 2019 låg på 16,4%.
Samtidigt ser vi att lyssningen på poddar och tjänster för streamad musik (Spotify) istället har ökat mellan mätpunkterna.
Vi konsumerar alltmer streamade playtjänster. Både gratis- och betaltjänster. I senaste mätningen har betalande play-/streamingtjänster en räckviddstopptopp på 17,2% mellan klockan 20-21. Det är en tydlig ökning jämfört med 2019-mätningen då räckvidden låg på 12,8%. Linjär TV har en minskad konsumtion kvällstid samtidigt som konsumtionen på morgonen ökat något jämfört med 2019.
I Day in Life 2022 ser vi även att sociala mediers räckvidd är lägre än i 2019-mätningen. Både Facebook och Instagram har tappat räckvidd. Störst tapp ser vi på Facebook. Facebooks räckviddstopp i Day in Life 2022 är 13,4% mellan kl 20-21. Motsvarande siffra i 2019-mätningen låg på 17,8%, (20-59 år).
Grafiken och menyerna i Sesame gör det enkelt att analysera olika mediekategorier/aktiviteter över veckan eller dygnet, samt att växla mellan målgrupper och olika tidsintervaller. Datan i Day in Life går att bryta ner på:
Genomsnittlig dag
Genomsnittlig vardag
Genomsnittlig helgdag
Dessutom går datan att bryta ner på följande tidsintervaller:
60 min
120 min
Veckodagar
I exemplet nedan visas konsumtionen av ljud under en genomsnittlig vecka bland människor (20-59 år) som befinner sig i bilen. Sveriges Radio står för störst andel av lyssnandet följt av musik via tjänster som Spotify. Högst räckvidd har Sveriges Radio måndag-torsdag och sjunker sedan något över helgen. Musik via tjänster som Spotify, har istället betydligt högre lyssning i bilen fredag-söndag jämfört med måndag-torsdag.
Som vanligt går all data ur Day in Life att analysera tillsammans med all tillgänglig målgruppsdata i ORVESTO Konsument.
Vill du veta mer? Hör av dig till oss på sesamesupport@kantarsifo.com
Prenumerera och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg från alla våra expertområden att läsa på vår webbplats!
Ja, jag vill prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg från alla expertområden.
Genom att klicka på "Prenumerera" godkänner jag Integritetspolicy