2022-09-14
Att definiera och segmentera målgrupper är inte lika enkelt idag som det en gång var. Generationssegment som Millennials och Babyboomers delar såklart en hel del kollektiva kulturella händelser och upplevelser, vilket präglar värderingar, livsval och världsbild. Men globalisering och digitalisering har bidragit till ett alltmer splittrat medieutbud som skänkt oss oändliga valmöjligheter när det gäller vad vi vill ta del av, när och hur.
Att människor lever och konsumerar medier såväl som varor och tjänster, på helt andra sätt idag än för bara tio år sedan, hänger såklart främst ihop med den teknologiska utvecklingen men även med globala företeelser som pandemier. Men också med det faktum att vår faktiska ålder får allt mindre betydelse. Idag är det större sannolikhet att du har mer gemensamt med 25 årige Darin i Borås eller med 65 åriga Agneta i Farsta än med din jämnåriga granne. Och det påverkar hur vi ska tänka när vi kommunicerar med våra målgrupper.
Hur gamla, eller för all del unga, människor upplever sig vara kan vara avgörande för hur kommunikationen mot de målgrupper vi vill nå ska utformas. Vår data visar att vi som individer generellt sett inte identifierar oss själva som vår faktiska ålder, och att vår självupplevda ålder kan spela större roll än den verkliga.
I ett tidigare blogginlägg skrev vi om det åldrande men ålderslösa samhället. Vår senaste data bekräftar det: endast i undantagsfall matchar vår självupplevda ålder den faktiska.
Källa: ORVESTO Konsument 2022:1. 11 529 intervjuer med svenskar mellan 16-80 år.
Faktisk snittålder: 46,6 år. Upplevd snittålder 42,9 år.
Här följer några insikter från vår analys av datan:
Här är två alternativ
Prenumerera och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg från alla våra expertområden att läsa på vår webbplats!
Ja, jag vill prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg från alla expertområden.
Genom att klicka på "Prenumerera" godkänner jag Integritetspolicy