2022-10-25
Den efterfrågade undersökningen ORVESTO Hållbarhet 2022 är det senaste tillskottet i ORVESTO-familjen. Den är också senaste i raden fördjupande undersökningar som är fullt integrerade med ORVESTO Konsument.
Förutom att ge dig en aktuell bild av centrala aspekter kring hållbarhet som påverkar dina kundrelationer och din affär, kan du enkelt koppla denna fördjupande data till dina ORVESTO målgrupper direkt i SESAME. Eller skapa nya för att öka precision och relevans i din kommunikation.
Med denna undersökning introducerar vi också en ny global segmenteringsmodell knuten till ORVESTO, Kantar Sustainability Profiles. Modellen är utvecklad av Kantar och finns tillgänglig som färdiga målgrupper i SESAME i databasen ORVESTO Hållbarhet. Vår data hjälper dig att analysera och förstå de drivkrafter, barriärer och möjligheter knutna till hållbarhet som påverkar just din bransch och dina kunder mest!
Undersökningen kartlägger svenska folkets engagemang kring hållbarhetsfrågor med koppling till både social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet och har sin utgångspunkt från FN:s globala mål för hållbar utveckling som ger ett ramverk för transparent struktur och affärsinitiativ inom hållbarhet. Undersökningen är helt enkelt designad för att vara jämförbar med och passa in i det hållbarhetsarbete de flesta organisationer redan gör, ett verktyg för att snabbare ge konkreta insikter och beslutsunderlag.
Upplägget i undersökningen är skapat för att kunna analysera vad som är mest relevant när det gäller hållbarhet för din affär. Vad är viktigt för just din målgrupp i olika frågor kring hållbarhet? Vad är målgrupper villiga att bidra med själva för att främja hållbarhet och skapa en förändring? Och vad hindrar olika målgrupper från att agera hållbart?
Analysera kunders eller målgruppers perspektiv för att förstå deras bekymmer, attityder, värderingar och engagemang! Detta kommer att ge dig en uppfattning om vilka utmaningar som konsumenterna förväntar sig att ditt varumärke ska ta itu med och vilka som har en lägre prioritet. Alla branscher är unika och vi kan se stora skillnader i olika branscher.
ORVESTO Hållbarhet är systematiskt uppbyggd kring en konsument- och hållbarhetslogik för att du som analyserar datan enkelt skall få överblick.
Bilden nedan beskriver hur Generation Z förhåller sig till hållbarhet - vad oroar de, vilka hinder möter de men också vad de är villiga att göra för att bidra till ett mer hållbart samhälle.
Alla konsumenter befinner sig idag inte på samma resa mot ett hållbart liv, av många olika anledningar. Som ett sista steg innehåller undersökningen förutom insikter kring hållbarhet även en unik segmentering där lärandet om dessa frågor kan kokas ner till handling.
Segmenten ger möjlighet att analyseras enskilt eller brytas ner på olika målgrupper. Studien klassificerar konsumenter i fyra grupper beroende på deras engagemang och där varje del har sin egen hållbarhetsresa. Segmenten ger dig nyckeln till hur du kan kommunicera med dina målgrupper (nya eller befintliga) kring dessa frågor och kan med stor fördel användas i en medieplan och aktiveras programmatiskt för att nå dessa digitalt.
Segmenten kommer under 2023 att vara möjliga att lägga in i alla kommande ORVESTO Konsumentdatabaser tillsammans med en grafisk modell.
43 % fäster stor uppmärksamhet vid miljö- och samhällsfrågor i nyheterna
37 % av svenskarna är beredda att investera tid och pengar för att stödja företag som försöker göra bra saker
15 % söker aktivt upp företag och varumärken som erbjuder sätt att kompensera för sin miljöpåverkan
51 % säger att de redan har slutat köpa vissa produkter/tjänster på grund av deras påverkan på miljön eller samhället
43 % upplever att de som individer kan göra skillnad i världen genom sina val och handlingar
34 % köper hållbara produkter och väljer miljö- och samhällsmässigt medvetna tjänster för att visa andra vad man tror på
Plast i havet, förlust av biologisk mångfald och växthusgasutsläpp är det som oroar den svenska befolkningen mest. Bilden nedan visar också andra ämnen vi har frågat om och vilka hållbarhetsmål de är kopplade till.
Undersökningen inehåller frågor som kan hjälpa dig att förstå vad din målgrupp upplever som hinder/barriärer mot ett hållbart agerande. Frågorna kopplas till områden som pris, kunskap, tillgänglighet och ansvar.
Totalt genomfördes 5500 intervjuer (16 - 80 år) under våren 2022 i denna undersökning som är en tilläggsprodukt till ORVESTO Konsument. ORVESTO Hållbarhet är en del av en större undersökning som även har genomförts av Kantar på global nivå på flera marknader.
Är du intresserad av ORVESTO Hållbarhet, hör av dig till oss! Undersökningen finns tillgänglig som separat databas i Sesame. Eller varför inte boka in en workshop med oss genom ORVESTO Insiktslabb?
För mer information, kontakta oss på Kantar Media
Prenumerera och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg från alla våra expertområden att läsa på vår webbplats!
Ja, jag vill prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg från alla expertområden.
Genom att klicka på "Prenumerera" godkänner jag Integritetspolicy