You are here

2023-09-18

Bemästra konsten att förstå dina B2B-målgrupper

Vår värld är komplex, och det är vi människor också, inte minst i vår yrkesroll. Några exempel: 

  • Bland svenska VD:ar som har tjänstebil instämmer 57% i påståendet ”Jag tycker att miljö- och hållbarhetsfrågor är viktiga för mig”. Bland dessa kör 20% elbil i tjänsten, samtidigt som en majoritet (56%) kör en helt fossildriven bil. 

  • 31% av svenskarna är mycket nöjda med sitt jobb. Ändå säger 6% av dem att de troligen kommer att byta jobb under det närmaste året.  

  • 65% av HR-cheferna skulle använda sig av sitt privata kontaktnätverk för att ta reda på vilka jobb som finns på marknaden, men bara 36% tycker att det egna privata kontaktnätverket är det bästa sättet att rekrytera någon till arbetsplatsen. Det bästa sättet att göra det på är företagets egen webbsida anser 57% av HR-cheferna (dock skulle enbart 29% använda sig av det om de själva skulle söka jobb på nytt). 

Det finns inga genvägar till att förstå sin målgrupp, det är sannerligen ett hantverk. ORVESTO Näringsliv hjälper dig att generera datadrivna insikter om dina B2B-målgrupper så att du kan bli ännu mer träffsäker i din kommunikation med dem, och kan lättare nå dina mål.  

 

Om ORVESTO Näringsliv 

Varje år genomför vi över 11 000 intervjuer med yrkesverksamma svenskar mellan 21–65 år som har en inkomst av tjänst på minst 100 000 SEK/år. I år motsvarar dessa drygt 11 000 intervjuer nästan 5 miljoner människor. Om dem vet vi nästan allt: vilka beslutsområden de är involverade i, och i vilken grad; vad de är intresserade av; vilka informationskällor de använder och värdesätter; hur de fattar sina beslut: vilka deras värderingar är och vad de drivs av; hur gamla de är, och hur gamla de känner sig. Vi vet hur det ser ut idag, och hur det har förändrats över tid. 

Jobbar du med, eller vill du nå, en B2B-målgrupp? Då är ORVESTO Näringsliv ett måste för dig!  

Hör gärna av dig så berättar jag mer. 

Laura Macchi

Client Director, Kantar Media

+46 701 842016

Share Image: