You are here

2024-04-03

Hörlurar - trofasta följeslagare i vardagen

De är sedan länge en vanlig accessoar i vardagen när vi är ute på stan, i kollektivtrafiken eller varför inte på kontoret. Hörlurarna – alltid tillhands vid tillfällen då vi t. ex. vill ha egen tid och skärma av resten av världen, förkovra oss i ett ämne, fokusera lite extra eller helt enkelt bara slappna av.

När det kommer till svenskarnas generella ljudkonsumtion anger hela 77 % av svenskarna att de lyssnade minst en minut på radio, podcast, ljudbok eller streamad musik under gårdagen. Det är stora skillnader mellan olika åldersgrupper, och det är de yngsta grupperna Millennials och Generation Z som driver upp svenskarna ljudkonsumtion i och med att de har absolut störst andelar som dagligen konsumerar streamad musik och podcasts.

Att lyssna på ljud via hörlurar gör oftast upplevelsen ännu mer intensiv, intim och personlig. Och hörlurarna ger möjligheten att lyssna när som helst under dagen. Dessutom kan ju hörlurarna fylla funktionen som redskap i arbetet eller privat för att prata trådlöst i telefon. I senaste undersökningen av ORVESTO Konsument 2023:3 anger drygt hälften av svenskarna att man lyssnat på något ljud under gårdagen via just hörlurar. Och det är kanske inte helt förvånande att det är i de yngsta generationerna som hörlurlyssningen är som störst. I målgruppen Generation Z lyssnade närmare 3 av 4 i målgruppen på ljud i sina hörlurar.

I vår undersökning ORVESTO Day in Life 2023 kan vi nu för första gången följa hörlurslyssnandet i olika målgrupper timme för timme över en genomsnittlig dag av svenskarnas liv. Bland de som lyssnat på streamad musik, radio, podcasts eller en ljudbok via hörlurar under gårdagen, kan vi se att hörlurarna används i stort sett under hela dagen för dessa ändamål. De sätts på redan tidigt på morgonen vid 7–8 – tiden och behålls på under stora delar av dagen när vi vanligtvis jobbar, är i skolan eller är i transit mellan olika aktiviteter. Runt 18–19 – tiden när de flesta kommit hem på kvällen, då sjunker lyssnandet med hörlurar drastiskt. Vid läggdags, klockan 22–23 ser vi att lyssningen i hörlurar ökar något igen.

I ORVESTO Day in Life finns det möjlighet att ytterligare bryta ner hörlurslyssnandet på lyssnande på podcasts, radio och streamad musik för att analysera mönster i lyssningen för varje enskilt medieslag under dagen.

Hör av dig om du vill veta mer! 

Johanna Ollevik

Client Manager, Kantar Media

+46 701 842075

Share Image: