You are here

2025-02-20

ORVESTO Konsument 2024:3 är här! Nu med Shein och Temu bland e-handelsbolagen

I dagarna publicerades ORVESTO Konsument 2024:3. Datan har samlats in under september till och med december 2024. Mätningen innehåller på sedvanligt vis information om bland annat hushållens mediakostnader och inköp av livsmedelsprodukter. I år finns även frågor om vilka vin- och spritvarumärken som man köper i just den här mätningen.

Under hösten har Shein och Temu diskuterats i svenska medier. Det är därför glädjande att kunna säga att vi från och med mätningen 2024:3, även mäter just Shein och Temu i vårt retail-block med renodlade e-handlare.

Vår data visar att kännedomen för Temu är nästan 60% samt 44% för Shein i den breda allmänheten 16-80 år. Kännedomen skiljer sig dock mellan kvinnor och män. 65% av kvinnorna känner till Temu, motsvarande bland männen är 51%. Shein säger sig 59% av kvinnorna känna till medan endast 28% av männen säger detsamma. Om vi enbart tittar på kvinnor mellan 16 och 44 år så är kännedomen över 70% för både Temu (77%) och Shein (75%). Shein och Temu måste därför sägas vara väl etablerade och välkända på den svenska marknaden.

Men handlar svenskarna från dem? Ja det gör vi! Vi vet inte hur ofta eller vilka belopp det handlas för men vi kan se att nästan 13%, eller drygt en miljon individer, säger sig ha handlat från Temu de senaste 12 månaderna. Shein säger sig bara hälften så många ha handlat ifrån, drygt 500 000. Av de som handlat från Shein var drygt 80% kvinnor, och av dessa kvinnor så var ca 70% mellan 16-44 år.

Förutom frågorna kring kännedom och köp frågar vi även om man har varit inne på sajten för respektive handlare. Om vi kombinerar detta med de som säger sig ha handlat från sajten får vi ett estimat på relationen mellan köpt och besökt. Observera att vi inte känner till den faktiska konverteringen på sajten, vi utgår endast från vad våra respondenter säger sig ha gjort.

I grafen nedan ser vi andelen som besökt sajten på x-axeln. På y-axeln ser vi de som har handlat som en andel av de som besökt sajten. Ju längre ut till höger desto fler som har besökt sajten och ju högre upp desto större andel av besökarna har också handlat. Vi har plockar ut några aktörer att jämföra Temu och Shein emot. För dessa referenssajter ser vi ett nästan linjärt samband mellan besökt och handlat ifrån: ju fler som besökt sajten desto större andel som säger sig ha handlat ifrån. Shein och Temu sticker i stället ut, och visar en väsentlig högre kvot än den som man kunde ha väntat sig givet besöksfrekvensen.

Det är rimligt att anta att den relativt höga kvoten inte enbart beror på nyhetens behag. I våra reklammätningar (RM) har vi registrerat annonsering från Temu sedan juni 2023 och Shein har varit med sedan början av 2019.

Förutom Shein och Temu som nya aktörer inom e-handel finns frågor om kännedom, besökt och handlat ifrån för Nordic Nest, Bangerhead och Lookfantastic. Dessutom har vi bland annat lagt till &OthersStories, Chili, Granit, Sephora, Webhallen, Apple Store, Addnature, Outnorth inom retail. Bland snabbmatskedjorna har vi nu även, Bastard Burgers, Brödernas och ChopChop.

Från och med lanseringen av 2024:3 har vi även uppdaterat vår modell Media Monitor. Media Monitor är en enkel modell som visar hur många som använder ett media överhuvudtaget, i relation till de som använder mediet ofta. I modellen kan man bland annat jämföra sociala medier med tv-kanaler med objektstyper för utomhus. I och med lanseringen av 2024:3 finns möjligheten att även utvärdera bio tillsammans med alla övriga medier som ingår i Media Monitor.

 

Hör av dig till oss på sesamesupport@kantarsifo.com om du vill veta mer.

Charlotte Danielsson

Client Manager, Kantar Media

+ 46 701 842073

Share Image: