Employer Branding
Vad är Employer Branding?
Employer branding handlar om hur ditt företag eller organisation uppfattas som arbetsgivare av nuvarande, tidigare och framtida medarbetare. Kortfattat beskrivet handlar employer branding om det systematiska arbetet att på ett trovärdigt och äkta sätt lyfta fram vad företaget eller organisationen står för och erbjuder som arbetsgivare. Detta arbete skapar tydlighet både internt och externt och hjälper företaget eller organisationen att positionera sig och sitt erbjudande på arbetsmarknaden. Ett tydligt och konsekvent employer brand – arbetsgivarvarumärke – hjälper till att både attrahera rätt kandidater och kompetenser på arbetsmarknaden och att behålla nuvarande medarbetare.
Hur ett starkt Employer brand hjälper dig som arbetsgivare
Begreppet employer branding har spridit sig långt och snabbt de senaste åren. Idag säger över 70 % av ledare över hela världen att employer branding har en betydande inverkan inte bara på att attrahera kandidater och behålla rätt medarbetare, utan också på att driva framgång i affären. För att växa som företag är det viktigt att aktivt arbeta med sitt arbetsgivarvarumärke. Ett tydligt och positivt arbetsgivarvarumärke har många fördelar, till exempel:
— Medarbetare som trivs stannar längre
— Med en tydlighet och ett gott rykte som arbetsgivare blir det enklare att rekrytera nya talanger
— Engagerade och stolta medarbetare bidrar till mer affärs- och verksamhetsnytta samt hållbar tillväxt
Medarbetarna viktigaste tillgången
För att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke är utgångspunkten alltid dina medarbetare och din kultur, det handlar om att bygga inifrån. Företagskulturen och värdegrunden formar ditt arbetsgivarvarumärke. Var därför noga med att lyssna på medarbetaren under hela medarbetarresan; från hur ni attraherar, rekryterar, introducerar, utvecklar, behåller och avslutar. Vad gör ni bra och vad behöver ni förändra?
En autentisk grund
Starka arbetsgivarvarumärken byggs från insidan. Den externa kommunikationen av ert arbetsgivarvarumärke behöver gå hand-i-hand med kulturen och den autentiska upplevelsen bland era medarbetare. Har ni ett äkta engagemang för medarbetarna? Hur väl lyssnar ni på era medarbetare? För att ditt arbetsgivarvarumärke ska framstå som trovärdigt behöver det bäras av medarbetarna. Sätt medarbetarupplevelsen främst för att skapa ett arbetsgivarvarumärke utifrån äkta värden Det är först när organisationskulturen skiner igenom varumärkets alla delar som långsiktig attraktionskraft och varumärkeslojalitet blir verklighet.
Mät – och fortsätt att mäta!
Att bygga kulturen är bara början. Du behöver övervaka lyssna in och följa feedback från både medarbetare och omvärld kontinuerligt för att hålla dig på rätt spår rätt kurs i det kontinuerliga arbetet med arbetsgivarvarumärket.och driva ytterligare framgång.
För att förstå och utveckla positionen som arbetsgivare, kan man göra en extern mätning för att få insikter om drivkrafter och sin organisations attraktion hos målgrupper som är av särskilt intresse för verksamheten. Exempelvis:
— Viktiga faktorer när målgruppen söker arbete
— Vad är viktigt funktionellt (basförutsättningar), men också i mer emotionella faktorer kopplat till kultur och arbetssätt?
— Målgruppernas nuvarande uppfattning om ert företag eller organisation som arbetsgivare
— Jämförelse mellan ert företag eller organisation och era konkurrenter som arbetsgivare – er attraktivitet och image som arbetsgivare i förhållande till andra
— Konkurrerar ni i målgrupperna med andra företag och organisationer än de ni faktiskt tror?
En mätning bland era medarbetare ger djupa insikter kring vad varumärket står för som arbetsgivarvarumärke. Det ger en förståelse för huruvida den interna kulturen och arbetsgivarvarumärket är i linje med det ni lovar de ni vill attrahera men också de ni är till för, kunder, samhällsmedborgare.
Med insikt i både det interna och det externa perspektivet får ni svar på frågor som:
— Är vår externa kommunikation trovärdig eller riskerar vi ge löften som vi inte kan leva upp till?
— Har vi dolda potentialer –finns det styrkor i vår kultur som i nuläget inte uppfattas av kandidater i målgrupperna på arbetsmarknaden?
— Har vi stora gap som vi behöver förbättra när vi ser vad kandidater i våra externa målgrupper söker och hur våra befintliga medarbetare upplever sin vardag hos oss?
Employer branding har en betydande inverkan, inte bara för att attrahera nya kompetenser och behålla medarbetare, utan också för att driva hållbar utveckling av företag och organisationer. Det finns några nyckelfaktorer att beakta för att säkerställa att ert arbetsgivarvarumärke förblir starkt, tydligt och relevant:
— Bygg varumärket inifrån med bas i en stark och tydlig kultur
— Berätta sanna och autentiska historier om människorna och vardagen på ert företag eller organisation, som alla kan identifiera sig med.
— Slutligen, lyssna in och följ kontinuerligt feedback från både anställda och kunder för att löpande förstå hur ni uppfattas och presterar.
YPAI 2023 | Academic Work
För Academic Works räkning genomför Kantar den årliga Young Professional Attraction Index studien. Young professionals är studenter och akademiker i början av karriären som berättar vilken arbetsgivare de helst skulle vilja jobba hos och vad som gör en arbetsgivare attraktiv.
YPAI 2023 – Så blir ni en mer attraktiv arbetsgivare! | Academic Work
General Sidebar
Case study: Building the brand from inside out
Ladda ner en case study om hur vi hjälpte vår kund; en stor organisation, utmanade av nya aktörer på sin marknad, att förändra sin företagskultur och bygga ett starkt varumärke inifrån och ut.
----------------------------------------
YPAI 2022 | Academic Work
För Academic Works räkning genomför Kantar den årliga Young Professional Attraction Index studien. Young professionals är studenter och akademiker i början av karriären som berättar vilken arbetsgivare de helst skulle vilja jobba hos och vad som gör en arbetsgivare attraktiv.