You are here

2014-06-12

ORVESTO® Konsument 2014:1 är nu lanserad!

Nu är 2014 års första ORVESTO® Konsument-mätning (2014:1) lanserad. Undersökningen innehåller i år många intressanta och spännande nyheter.

Undersökningen innehåller bl.a. nya frågor om det digitala mediebeteendet på olika plattformar - dator, smartphone och surfplatta. ORVESTO® Konsument innehåller även nya frågor om exempelvis ekologisk livsstil, träning, digital utomhusreklam, viktiga faktorer vid val av mobilabonnemang och användning av dator/smartphone/surfplatta samtidigt som man tittar på tv. Dessutom innehåller 2014:1 massor av nya varumärken inom den kemtekniska marknaden.

Nyckelfakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes under perioden 1 januari - 30 april och totalt var det 13 903 personer som deltog i mätningen. ORVESTO® Konsument kartlägger alla människor i Sverige i åldrarna 16-80 år.
I denna rapportering av ORVESTO® Konsument har följande titlar tillkommit:
Räckvidd (antal läsare på ett genomsnittligt nummer)

Arbetet- 56 000
Chic - 68 000
Dagens ETC - 42 000
Digitalfoto - 60 000
Föräldrar & Barn - 48 000
Hunger - 23 000
Jag är Gravid (Föräldrar & Barn) - 25 000
Jord & Skog - 60 000
Magasin 365 - 111 000
Rum Hemma - 52 000
Skriva - 23 000
VeckansNu - 146 000
Villaägaren - 863 000

Hur läsandet har utvecklats sedan hösten 2013
Vi ser en fortsatt nedgång för dagspressen jämfört med den tidigare ORVESTO® Konsument-mätningen, 2013:3. Blandstorstadstidningarna är den genomsnittliga nedgången 1 % jämfört med den tidigare mätningen, 2013:3. Jämför man med motsvarande mätning för ett år sedan (2013:1) så har storstadstidningarna backat med totalt 7 %.

Några av storstadstidningarna går mot strömmen, bla. SvD som ligger kvar på samma räckviddsnivå som den tidigare mätningen (2013:3). Metro (Sth/Mäld) och Metro (Gbg/VäSv) ökar något jämfört med den tidigare mätningen.

Dagens Nyheter minskar med 2 %, Dagens Industri minskar med 10 %, Göteborgsposten minskar med 1 % och Sydsvenskan minskar med 8 %.

Även Kvällspressen fortsätter backa. Aftonbladet vardag minskar med 3 % och Expressen vardag med 6 %. Minskningen är något större för söndagsutgåvorna av både Expressen och Aftonbladet.

Samtliga av kvällstidningsbilagorna minskar i räckvidd jämfört med 2013:3. Kvällstidningsbilagorna backar mycket kraftigare än kvällspressen. Den genomsnittliga nedgången för kvällstidningsbilagorna ligger på 12 %.

Bland tidskrifterna hittar vi både upp och nedgångar. 102 tidskrifter uppvisar en ökad räckvidd, 15 tidskrifter en oförändrad och 149 tidskrifter en minskad räckvidd jämfört med 2013:3. Till vinnarna hör tidningarna Gaffa (+ 50 %), Entreprenör (+29 %), Plaza Deco (+29 %) Digitalfoto för Alla (+25 %) och Hem & Antik (+24 %).

Totalt har de redovisade tidskrifterna 33 538 000 bruttoläsare. Det betyder att varje person läser i snitt 4,5 tidskriftstitlar. Det är lika många som i 2013:3

När vi tittar på utvecklingen inom olika kategorier av tidskrifter är det svårt att få en tydlig bild eftersom det finns både upp- och nedgångar i de flesta tidskriftkategorier. Flera titlar inom affärspress och historia ökar i räckvidd jämfört med den tidigare mätningen. Även tidskrifter med fokus på samhälle/debatt visar en stabil utveckling. Exempelvis ökar Situation Stockholm med 7 % och Faktum med 10 %.

Vi ser också flera kategorier med tydliga minskningar. Exempelvis fackförbundstidningar, kändistidningar samt heminredningstidningar. Men undantag finns även i dessa kategorier.

För information om digitala räckvidder se ORVESTO® Internet som publiceras månatligen i ORVESTO® Konsument. Där publiceras hundratals sajter, mobilsajter och appar som mäts via ORVESTO® Internet panelen.


Nyheter i ORVESTO® Konsument 2014:1
Förändrade TV-vanor
De förändrade TV vanorna syns tydligt i ORVESTO® Konsument 2014:1. Det är fortfarande traditionell TV som dominerar men nu har abonnerad strömmad TV (Netflix, HBO etc) nått upp till betydande nivåer då hela 8,8 % av befolkningen använder tjänsten i stort sett dagligen. Om man studerar skälen till varför man väljer att se program på annat sätt än det traditionella så ser vi inte oväntat att möjligheten att se när det passar och möjligheten att se utan reklamavbrott toppar listan.

Vi ser även att en stor andel av TV-tittarna gör andra medieaktiviteter samtidigt som man tittar på TV. 21 % uppger att de använder en dator samtidigt, 18 % använder en surfplatta och hela 34 % uppger att de använder sin smartphone samtidigt som de tittar på TV.

 

ORVESTO® Konsument 2014:1

Share Image: