You are here

2014-04-24

ORVESTO® Junior 2014 ute nu!

Multifokus hos unga - 2 av 3 barn använder flera plattformar samtidigt. 88 % av barnen mellan 7-15 år tittade på vanlig tv någon gång under gårdagen. Av dessa var det 66 % som samtidigt använde sin dator, mobil eller surfplatta.

Barnen fick även svara på vilka aktiviteter man ägnade sig åt på de andra plattformarna under tv-tittandets gång.  Den tveklöst populäraste aktiviteten var att spela spel. Av de barnen som satt i tv-soffan igår var det ungefär hälften som samtidigt spelade något spel. Andra aktiviteter som delade barnens uppmärksamhet framför tv:n var sociala medier, telefonsamtal eller sms, webb-tv eller annat rörligt innehåll.

Tablåtittandet utmanad av en ny generation - playtjänster används flitigt av barnen
48 % av barnen säger att de använder en playtjänst minst någon gång i veckan för att titta på tv-program/film på datorn, mobilen eller surfplattan. 13-15 åringarna använder playtjänster något mer frekvent än den yngre målgruppen (7-12 år), dock är skillnaden mellan de olika åldersgrupperna marginell. 38,6 % av barnen har tillgång till en prenumererad filmtjänst (t.ex. Netflix) i hemmet.

Högre månadspeng - större ekonomiskt ansvar
73 % av barnen svarar att föräldrarna sparar pengar till deras framtid.  82 % uppger att de sparar pengar själva, antingen hemma i spargrisen eller på banken. Den genomsnittliga månadspengen för ett barn 7-15 år är idag 190 kr/månaden, och har ökat med ca 35 kronor sedan 2011. De äldre barnen, 13-15 åringarna, har idag 365 kr/månaden att spendera fritt.

Om undersökningen
ORVESTO® Junior är en postal undersökning om barns medie- och konsumtionsvanor. Undersökningen genomförs årligen och inkluderar cirka 2 000 intervjuer med barn 7-15 år. Vi frågar barnen om tidningsläsande, tv-tittande, radiolyssnande och digitala medier. Vi får reda på i vilken utsträckning barnen konsumerar olika medieslag och hur medieplattformar används för olika typer av aktiviteter. Vi ställer också frågor som rör intressen, matvanor, aktiviteter, vad barnen tycker om reklam i olika medier och vilken inverkan barnens åsikter har på föräldrarnas eller familjens konsumtion. I årets undersökning har fokus varit på frågor kring playtjänster, sociala medier, mediekonsumtion på flera plattformar samtidigt, Spotifyanvänding, appar, podcast med mera.

 

Share Image: