You are here

2014-01-15

Rörlig bild på nätet när barnen får välja

Rörligt innehåll på nätet är en favorit för barnen. "Titta på videoklipp", "Se på film" och "Se på musikvideo" är de tveklöst populäraste aktiviteterna. Även söka information om skoluppgifter och vara inne på sociala medier ligger högt upp på listan av omtyckta aktiviteter.

58 procent av barnen 7-15 år är uppkopplade dagligen på internet via antingen dator/mobil/surfplatta. Bland de äldre barnen, 13-15 år, är motsvarande siffra (kanske inte helt oväntat) ännu högre - 80 procent.

 

Kampen mellan tv och internet

Vi kan även se att kampen mellan det traditionella Tv-tittandet och internetsurfandet är relativt jämn hos barnen. 30 procent av barnen spenderar mer än 10 timmar per vecka på internetaktiviteter och 24 procent spenderar mer än 10 timmar på tv-tittande per vecka.

Tittar vi på den totala tidsåtgången (minuter per vecka) så lägger barnen i snitt lite mer tid på tv-tittandet än på aktiviteter på nätet. Den vuxna befolkningen (16-80 år) lägger i snitt mer tid på internet (tidsåtgång per dag) än på att titta på tv.

 

Kriget mellan surfplattan och mobilen i barnens värld

Surfplattan har snabbt kommit att bli en stor del av vår och våra barns vardag. Generellt ser vi att det är de yngre barnen som använder surfplattan mest frekvent och framför allt som en leksak.

37 procent av barnen i åldern 7-15 år har tillgång till en surfplatta i det hushåll där han/hon bor i, och 21 procent av barnen i samma ålder har en helt egen platta. Flest egna surfplattor har barnen i åldern 10-12 där 26 procent har en egen platta.

Share Image: