2013-10-16
De flesta är medvetna om den ofta lågintensiva förhandlingen som pågår i svenska hushåll kring viktiga (och för all del ibland oviktiga) inköpsbeslut.
I ORVESTO Konsument kartläggs graden av beslutsinflytande vid inköp av semesterresor, bilar, bostad, försäkring och bank. I vanlig ordning finns det möjlighet att analysera olika målgruppers relativa påverkan på inköp.
Slutlig beslutsfattare i hushållet vid inköp av...
I exemplet ovan har vi tittat på mäns respektive kvinnors avgörande inflytande vid inköp av olika produkter.
Inköp kring bostad och bank syns vara de mest jämställda områdena medan kvinnor dominerar inköp av semesterresor.
Bilköp har traditionellt ansetts vara ett högst testosteronfyllt område men idag ser vi att i svenska hushåll så tas så mycket som 37 % av de avgörande besluten kring det av kvinnor.
Alla som varit med om att som ett par besöka en bilförsäljare kan nog konstatera att bilförsäljarna i många fall vänt sig till fel beslutsfattare i familjen.
Om man studerar de manliga respektive de kvinnliga beslutsfattarna så ser vi att de delar samma önskningar kring en ny bil i mångt och mycket. Säkerhet, bränsleekonomi, utrymmen och körglädje är alla önskade egenskaper som rankas högt.
Men mer intressant är att se vilka egenskaper som tydligast skiljer de manliga och de kvinnliga beslutsfattarna åt. I det kvinnliga fallet så är exempelvis miljöanpassning betydligt viktigare medan det i männens fall kan handla om design. Peter Callius vet mer.