You are here

2013-09-19

Energibarometern för kvartal 3 ute nu

Stora skillnader mellan bolagen i nya Energibarometern för kvartal 3

TNS Sifos Energibarometer är en matig rapport med en stor mängd information om den svenska energimarknaden - både för branschen som helhet och för enskilda energibolag. Fokus ligger på områden som varumärkesfrågor, förtroende/anseende, kännedom, prisuppfattning, bytesaktivitet/jämförsajter, reklam mm. Dessa är frågeområden som i viss mån varierar över kvartalen.

När vi nu har resultatet från Q3 så ser man att det totala intrycket av energibranschen sakta går uppåt över tiden, säger Joakim Norin på TNS Sifo som är ansvarig för mätningen.

Anseendet, som är ett större perspektiv, är förtfarande lågt jämfört med andra branscher, men det saknas inte skillnader mellan de olika elhandelsbolagen: De bolag som ökar mest i anseende är GodEl,Skellefteå KraftJämtkraftE.ON och Bixia. Bolag som tappat i anseende sedan i våras är VattenfallGöteborg Energi och Mälarenergi. Förutom dessa finns det mindre bolag (små baser…) som också tagit stora kliv uppåt och nedåt.

De flesta elhandelsbolagen har en in- och ut-kundtrafik som är ungefär lika stor, men några bolag sticker ut på annat sätt: Fortum visar ett netto-tapp, medan Mälarenergi går åt andra hållet och får in fler kunder än vad som lämnar bolaget. Även Telinet och GodEl ser ut att gynnas med fler inkommande kunder än vad som lämnar dem.

Vi fortsätter att rapportera reklaminvesteringar till kundernas reklamerinran (för de största bolagen). Man ser tydligt att reklamkännedomen ökar för de kvartal där energibolagen investerat sina pengar. Mönstret gäller för i princip alla stora och medelstora bolag, och det är extra tydligt för t ex BixiaFortumTelge och E.ON.

Lär mer om detta och mycket annat i Energibarometern 2013 Q3!
 

Rapporten finns nu tillgänglig för försäljning, för ytterligare information vänligen kontakta:

Joakim Norin, TNS Sifo
0708 35 39 22
joakim.norin@tns-sifo.se

Share Image: