2013-06-17
TNS Sifos sjätte Energibarometer visar att branschen backar, men det är stor skillnad mellan olika energibolag.
TNS Sifos Energibarometer är en matig rapport med en stor mängd information om den svenska energimarknaden - både för branschen som helhet och för enskilda energibolag. Fokus ligger på områden som varumärkesfrågor, förtroende/anseende, kännedom, prisuppfattning, bytesaktivitet/jämförsajter, reklam mm. Dessa är frågeområden som i viss mån varierar över kvartalen.
Första Energibarometern som kom för ett och ett halvt år sedan visade på en mycket låg branschnivå som sakta men säkert steg under 2012. Toppnoteringen kom i kvartal 1 2013, men nu i kvartal 2 ramlar branschbetyget neråt igen. Jämfört med många andra branscher är det en väldigt kritiserad bransch, säger Joakim Norin på TNS Sifo som är ansvarig för mätningen.
Nytt för detta kvartal är att vi redovisar branschindex mot partitillhörighet och resultatet visar på vissa överraskningar.
Vattenfall och Fortum tar marknadsandelar. Göteborg Energi ligger relativt still, men resultaten visar att de värsta anklagelserna blåst över.
Vattenfall stärker sin pris-image bland allmänheten, men lilla Storuman Energi har de kunder som är mest nöjda med sin prisbild.
En annan nyhet är att vi visar reklamerinran kopplat till reklaminvesteringar. För vissa bolag, t ex Bixia och E.ON blir det väldigt tydligt hur uppmärksamheten följer medieexponeringen.
Bytesaktiviteten hos svenska elkunder sjunker något, men av de som bytt senaste 12 månaderna är det fortfarande över 40% som använder jämförsajter. Elskling.se kopplar greppet och drar ifrån konkurrenterna ytterligare.
Rapporten finns nu tillgänglig för försäljning, för ytterligare information vänligen kontakta:
Joakim Norin, TNS Sifo
0708 35 39 22
joakim.norin@tns-sifo.se