You are here

2013-06-13

Hur har läsandet utvecklats sedan hösten 2012? ORVESTO® Konsument 2013:1 är nu lanserad!

Nu är 2013 års första ORVESTO Konsument-mätning (2013:1) lanserad. Undersökningen innehåller i år många nya intressanta och spännande nyheter.

Undersökningen innehåller bl.a. nya frågor om användning av internet i mobiltelefon och läsplattor, hushållens mediainvesteringar, tittande på internetbaserade TV-kanaler och play-tjänster och köp av många nya kemtekniska varumärken. Och som alltid mängder av ny data om svenskarnas mediakonsumtion.

Nyckelfakta om undersökningen

Undersökningen genomfördes under perioden 1 januari - 30 april och totalt var det 13 416 personer som deltog i mätningen. I denna rapportering av ORVESTO Konsument har följande titlar tillkommit:

Räckvidd (antal läsare på ett genomsnittligt nummer)

Baka                                                                  60 000

Ex/GT/KVP Allt om Bilar                                      74 000

Ex/GT/KVP Allt om LCHF                                     89 000

Ex/GT/KVP Allt om Resor                                  156 000

Ex/GT/KVP GI&Hälsa                                        133 000

Galore                                                                35 000

Hus & Hem Retro                                                50 000

Hus & Hem Trädgård                                        119 000

MiljöAktuellt                                                        35 000

Expressen har gjort Allt Om Resor till ett eget månadsmagasin och detta mäts för första gången i ORVESTO Konsument 2013:1. Samtidigt finns Allt Om Resor kvar som prenumererad tidskrift och denna mäts också som tidigare i ORVESTO Konsument. Expressens magasin får en räckvidd på 156 000 läsare som läggs till "gamla" Allt Om Resor och totalräckvidden netto för de två blir hela 276 000. I SESAME gör man naturligtvis ett paket av de två magasinen som har praktiskt taget identiska innehåll.

Hur läsandet har utvecklats sedan hösten 2012

  • Totalt har de redovisade tidskrifterna 38 944 000 bruttoläsare. Det betyder att varje person läser i snitt 5,3 tidskriftstitlar. I 2012:3 och 2012:2 var den siffran 5,5.
  • Vi ser generellt mindre nedgångar för dagspressen jämfört med höstens mätning. Bland storstadstidningarna är den genomsnittliga nedgången 4 000 läsare vilket motsvarar en genomsnittlig minskning med 1%. Några av storstadstidningarna går mot strömmen, bla. Sydsvenskan uppvisar en ökning 5 000 läsare på vardagar och 6000 läsare på helgen. Också Metro i Stockholm/Mälardalen och i Skåne ökar något.
  • Kvällspressen backar mer än övrig dagspress, i snitt med 5%. Räknat i antal läsare är minskningen något större för söndagsutgåvorna av både Expressen och Aftonbladet än för vardagsutgåvorna. Det är värt att notera att Aftonbladets vardagsutgåva i Stockholm bryter mönstret och behåller sin position. Mot bakgrund av den tuffa situationen för de tryckta kvällstidningarna är den ökning vi uppmäter för Aftonbladet Sportbladet, 19 000 läsare eller 3%, att betrakta som mycket stark.
  • Bland tidskrifterna hittar vi både upp och nedgångar, 89 uppvisar en ökad räckvidd, 8 en oförändrad och 167 en minskad räckvidd jämfört med 2012:3. Till vinnarna hör bl a. trädgårdstidningarna där vi uppmäter en snittökning på 11%, mest ökar Allers Trädgård med 32 000 läsare (19%).
  • En intressant utveckling är att vi ser en ökning förfackförbunds- och yrkestidningarna, i genomsnitt ökar titlar i kategorin sin räckvidd med 5% jämfört med förra mätperioden. Den relativa ökningen är störst för Dagens Apotek (+42%), Civilekonomen (+28%) och Ingenjören (+19%).
  • En annan spännande utveckling är kvällstidningsbilagorna där vi totalt sett uppmäter en genomsnittlig ökning på 3%. Några av de som lyckats särskilt väl är Expressen Mitt kök (+7%), Aftonbladet Nöjesbladet (+6%), Aftonbladet Kryss & Quiz (+12%) och Aftonbladet Bil (+6%). Slaget om söndagsläsarna tycks just nu ledas av Aftonbladet, Aftonbladet Söndag är kategorins stora vinnare och ökar med 77 000 läsare (+27%) medan vi för Expressens Söndagsbilaga ser en minskning med 50 000 läsare (-17%).
  • Flera av tidskrifterna inom vad vi kan kalla nyheter, reportage, samhälle fortsätter att öka också i denna mätning, DN Världen ökar med 34 000 läsare (6%) och Faktum med 16 000 läsare (+16%). Också Situation Stockholm visar en fin ökning på 5%. Titlarna Filter och Fokus har haft en tuffare period och minskar jämfört med förra mätperioden, Filter med -5% och Fokus med -15%.
  • Båttidningar är en annan av de kategorier som ökar, i snitt 3%. Praktiskt Båtägande ökar sin räckvidd med 20% och På Kryss med 13%.
  • En intressant utveckling är också att båda de tidskrifter som i huvudsak riktar sig till pensionärer ökar, PRO Pensionären med 12% och Veteranen med 5%. Även om befolkningen i snitt inte blivit mycket äldre under ett kvartal (J) speglar det möjligen en långsiktig trend med en allt mer topptung befolkningspyramid. Vi kan å andra sidan också se att tidskrifter om graviditet och föräldraskap ökar något, i snitt med 2%.
  • Bland de tidskriftskategorier som har en hög andel manliga läsare ser vi att tidskrifter om foto ökar något (+2%) liksom tidskrifter om populärvetenskap, geografi och historia. Tidskriften Foto ökar med 8%, Teknik Historia med 15%, Populär Historia och Världens Historia båda med 9%. Men vi kan också konstatera att biltidningar uppvisar en genomgående minskning med i genomsnitt 13% liksom titlarna om affärer, näringsliv och ekonomi (-7%).
  • Vi ser också flera kategorier med tydliga minskningar. En sådan är heminredningstitlarna som i genomsnitt minskar sina räckvidder med 8%. Också bland titlarna med inriktning på gods, gårdar och torp redovisas en minskning (i snitt -9%). Kändistidningarna är ett annat exempel med en genomsnittlig räckviddsminskning på 4%.

Vill du veta mer om räckviddsutvecklingen? Hör gärna av dig till Morgan Sandström och Agneta Jurander!

Nyheter i ORVESTO Konsument

ORVESTO Konsument utvecklas ständigt med nya frågeområden och gamla frågeområden förändras. I 2013 års första undersökning är följande frågeområden/varumärken nya.

  • Inrikespolitik under intressen
  • Konditionsträning under intressen
  • Gå på konserter under aktiviteter
  • Dyker under aktiviteter
  • Vandrar under aktiviteter
  • Utländska tidningar under tidningsläsning
  • Postorderinköp under penningutlägg
  • Inköp via Internet under penningutlägg
  • Inköp via mobil/surfplatta under penningutlägg
  • Beslutsinflytande i hushållets val av bank, försäkring, bostad, bil, semesterresa
  • Nya frågor om RUT och ROT. Nu också trädgårdsarbete och läxhjälp.
  • Att handla på Internet gör mitt liv enklare under påståenden
  • AllTele under fast telefoni
  • Ny fråga angående mobiltelefonanvändande. Streamad musik, podcast, sociala medier, appar, QR koder mm
  • Märke på surfplatta
  • Vad använder man surfplattantill?
  • Nintendo Wii U och Playstation Vita under TV spel
  • Hushållets mediekostnader (internet, TV, prenumerationer etc)
  • Nya frågeområden under Orvesto Buzz. Träning/hälsa, skönhet/kosmetik, heminredning/design, resor, datorer/surfplattor
  • Elbil under framtida köp av bil
  • Bilpool
  • Kilroy, Nazar, Skistar under researrangörer
  • Hurtigrutten och MSC Cruises under rederier
  • Träning och All Inclusive in under Typ av resor
  • Cykel under lokala transporter
  • Intresse för musikgenrer (soul, reggae, country, opera etc etc)
  • Amortering på bostadslån
  • Vilka typer av produkter har du köpt på avbetalning?
  • TV. Nya frågor om playtjänster, tidsförskjutet tittande, pay per view etc
  • Skäl till att se på TV på annat sätt än genom "vanlig" TV
  • Nya aktörer inom Play tjänster. Netflix, HBO, Magine etc
  • Pinterest och Instagram
  • Inköp av olika produktslag via Internet
  • Uppkopplingsteknik bredband. Fiber etc.
  • Skriver inlägg på Internet. Träning/hälsa, skönhet/kosmetik, resor.
  • Sätt att lyssna på radio. Dator, mobiltelefon, surfplatta.
  • Nya varumärken under Market Monitor: Gum, Bodyshop, Decubal, ELW, Yves Rocher, Neulash, Sheer Cover, Becur Dexem, Neutrogena, Burberry, Puma, Valentino, Versace, Proderm Sunscreen, Vichy, Franck Provost, SYOSS, Artrox, Orifarm, Mivitotal, Kaloba, Olynth Nässpray, Otricare, Physiomer, Allegra,

Vill du veta mer? Hör gärna av dig till Johanna Ollevik.

22 % undviker reklam i "alla" traditionella medier

Det aktiva reklamundvikandet är ett av skälen till att en av de frågor som nu uppehåller marknadschefen är hur de bäst kombinerar köpt reklam med förtjänad reklam och egna kanaler på bästa sätt.

 

Reklamattityder mäts kontinuerligt i ORVESTO Konsument och bland annat ställs frågan om i vilken utsträckning människor aktivt undviker reklam i olika medier.  För första gången ställs frågan också inkluderandes Mobilen och det är tydligt att det mest "personliga" mediets positiva egenskaper som reklambärare också har en baksida. 88,5 % av svenskarna säger att de undviker reklam i mobilen.  Det är viktigt att komma ihåg att detta inte betyder att x % av reklamen i de mätta medierna är bortkastad, men det betyder att konsumenter rest sina mentala brandväggar och att det ställer ännu större krav på reklamens relevans, målgruppsanpassning och timing och naturligtvis koppling till PR, sociala medier och egna kanaler.

Olika människor har naturligtvis olika relation till reklam generellt men bilden ovan visar att människor också har olika relation till reklam i specifika medier. Detta unika reklam DNA bör kartläggas inför all kommunikation. 

 

Om man studerar datan vidare och ser hur många som undviker reklam i ett eller fler av de olika medierna ovan så ser vi en tydlig bild där "nästan alla" undviker reklam i något av de traditionella medierna (95 %) medan hela 22 % hävdar att de undviker reklam i alla de mätta medierna. 

Vill du veta mer om svenskarnas inställning till reklam? Hör gärna av dig till Peter Callius.

Bilden är det nya ordet - Instagram och Pinterest på stark frammarsch

Bilden har under det senaste året mer och mer framträtt som det nya ordet. Istället för att manifestera oss via det skrivna ordet så manifesterar vi mer och mer vår personlighet genom bilder, moodboards, collage och nyskapande filter. Detta syns tydligt på Instagrams och till viss del Pinterests frammarsch på den digitala marknaden.

I ORVESTO Konsument 2013:1 säger 1.064.000 personer (16-80 år) att de besöker Instagram minst en gång i månaden och 88.000 besöker Pinterest minst en gång i månaden.

Skillnaden mellan exempelvis den äldre Facebookgenerationen och den nya "bild-generationen" är dels att användarna är betydligt yngre och dels är de betydligt mer aktiva användare av appar. Vi ser också att de är kraftigt överrepresenterade bland Spotify, Twitter och smartphone användare.

Det ligger givetvis i delandets natur men det syns också tydligt att "bild-generationen" är en intressant målgrupp då de är tydliga virala spridare av budskap.

Om vi tittar på ORVESTO Buzz (som kartlägger word of mouth i 12 kategorier) så ser vi att de är kraftigt överrepresenterade i alla utom en kategori.

Vill du veta mer om svenskarnas inställning till det digitala landskapet? Hör gärna av dig till Peter Callius.

Svenskar handlar för 3,2 miljarder per år via mobil/surfplatta

Svenskarna har fått smak för att handla via mobilt internet och totalt omsätter nu marknaden för mobila inköp 3,2 miljarder kronor per år. 414 000 svenskar i åldern 16-80 år handlar årligen för 2 000 kr eller mer och står för 3/4 av volymen av inköpen.

Kanske inte oväntat är dessa high spenders oftare män (60%) och mellan 20 och 39 år (58%). Varannan bor i någon av Sveriges tre största städer.

Att den här gruppen jobbar 46% längre arbetsveckor än svensken i snitt är kanske orsaken till att de väljer att shoppa via mobilen/surfplattan. För shoppar gör de verkligen.

Dessa high spenders via mobil/surfplatta är dessutom överrepresenterade i alla inköpskategorier i undersökningen.

 

För marknadsförare är dessa 414 000 personer en viktig målgrupp då de tagit täten i det svenska shoppingracet. Deras shoppingsintresse reflekteras också i en relativt sett mer positiv inställning till reklam i nästan alla kanaler med undantag för tryckta medier.

Vill du veta mer om svenskarnas inställning till det digitala landskapet? Hör gärna av dig till Laura Macchi.

Här kan du läsa rapporten i sin helhet.

Share Image: