2013-05-31
Nu lanseras årets ORVESTO® Näringsliv, undersökningen som kartlägger Sveriges mediavanor och beteenden. De som ingår i populationen är samtliga yrkesarbetande mellan 21-65 år med en årlig inkomst över 100 tkr. Totalt har 10 258 respondenter svarat på årets undersökning.
Nya titlar 2013
I årets ORVESTO Näringsliv finns tio nya tidningar och tidskrifter med, de är:
• Metro Värmland
• Dagens Handel
• Transport idag/Logistik idag
• Leveranstidningen Entreprenad
• ATL Magasinet
• Land Skogsland
• Boggi
• Travel News
• Driva Eget
• Företagaren
Räckviddsutvecklingen
Storstadstidningar och Kvällspress
Storstadstidningarna tappar läsare jämfört med ORVESTO Näringsliv 2012. Dagens Nyheter minskar med 3 %, Dagens Industri minskar med 14 %, Svenska Dagbladet minskar med 18 %, Metro Sth/Mälardalen minskar med 4 % och Göteborgs Posten minskar med 3 %.
Även kvällspressen fortsätter att tappa läsare. Aftonbladet har minskat med 12 % och Expressen med 16 % jämfört med undersökningen 2012.
Fackpressens utveckling jämfört med 2012
Inom affärspressen backar de flesta titlarna något, undantaget är Ny Teknik som ökar från 197 000 läsare till 200 000 läsare. Affärsvärlden minskar med 12 %, Privata Affärer minskar med 6 %, Chef minskar med 12 % och Veckans Affärer minskar med 2 %.
Titlarna inom Media/Reklam ökar kraftigt jämfört med ORVESTO Näringsliv 2012. Dagens Media ökar med 41 % och Resume med 44 %
Inom segmentet Data/IT ser vi både uppgångar och nedgångar. Computer Sweden minskar med 10 %. TechWorld ökar räckvidden med hela 30 %. Datormagazin och Cap & Design ökar marginellt jämfört med Näringsliv 2012.
Flera titlar inom byggverksamhet ökar. Byggvärlden ökar med hela 50 %, Byggindustrin ökar med 19 % och Byggfakta ökar med 14 %.
Vi kan konstatera att tidskrifterna inom detaljhandeln tycks möta stora utmaningar, samtliga titlar i kategorin minskar sin räckvidd relativt mycket. En möjlighet att fundera över är om det ökande inflytandet från webben flyttar läsare från papper till webben i detaljhandeln jämfört med andra branscher.
Nyheter
B2B-kommunikation via läsplattor och mobiltelfon
Vi ser att 30 % av de yrkesverksamma i dag har en surfplatta, vilket motsvarar 1 335 000 personer. Ytterligare 12,5 %, eller 553 000 personer, planerar att köpa en surfplatta inom ett år. Hela 40 % av dessa svarar att de använder sin läsplatta i arbetet. Också användningen av mobiltelefoner är värt att reflektera över, vi ser generellt mycket hög användning av olika mobila tjänster i målgruppen. Vi kan t. ex. konstatera att 53 % använder mobiltelefonen för att besöka olika sociala medier, sett ur ett B2B-perspektiv kan detta skapa många nya möjligheter för effektiv interaktion och värdeskapande i kundrelationerna.
Det är också intressant att se att över 19 % e-handlat via sin mobiltelefon. Även om man kan anta att huvuddelen av detta inte handlar om köp i yrkesrollen, indikerar det ett beteende hos många som kan vara intressant att utforska vidare ur ett B2B-perspektiv.
Sammantaget utgör alltså läsplattor och mobiltelefoner nu en huvudmediakanal med stor potential också när det gäller B2B-kommunikation.
Smartphone som arbetsredskap ökar i betydelse
På frågan om man har en smartphone i sin yrkesroll svarar 34 % att så är fallet. Om man samtidigt studerar alla svenskar så ser vi att smartphonepenetrationen är 60,3 %. Detta betyder att smartphone snabbt håller på att skaffa sig en ställning som ett arbetsredskap lika nödvändigt som datorn.
Nya digitala tjänster förändrar spelreglerna för telefoni
Undersökningen bekräftar att den trend vi sett under de senaste åren med en kraftigt ökad användning av digitala tjänster för kommunikation och telefoni fortsätter, framför allt när det gäller tjänster i mobiltelefonen. Särskilt intensivt har "kriget" om de små och medelstora företagens telefoni- och kommunikationslösningar varit under de senaste åren, där steget att byta till alternativa lösningar kanske inte är så stort. Det är intressant att se att 16 % av de som arbetar inom små eller medelstora företag anger att de använder appar för telefoni och att 28 % i denna grupp använder appar för att skicka SMS och MMS. Det är tydligt att förutsättningarna inom telefoni och kommunikation snabbt förändras.
Användandet av sociala medier har exploderat även inom näringslivet
Den mest aktiva branschen är inte oväntat de som arbetar inom reklam och media. Här använder hela 43 % sociala medier för företagets räkning. Om man ser på enskilda yrkesgrupper så ser vi att copywriters, journalister, creative directors och information/PR-chefer har användande av sociala medier över 50 %. Även om det inte är helt oväntat eller statistiskt säkerställt så finns det tydliga indikationer på att även heltidspolitikerna tillhör denna sociala skara.
Facebook dominerar även i näringslivet
58,7 % av det undersökta näringslivet besöker Facebook veckovis eller oftare.
Om ni funderar över vad våra politiskt förtroendevalda gör så kan vi meddela att motsvarande siffra är 67,3 %.
Om man tittar på företagsledningar så ser vi att de faktiskt är underrepresenterade vad det gäller Facebook-användande, men det kompenserar de med att vara överrepresenterade när det gäller Linked In-användande.
Anställda chefer arbetar mer än egenföretagare
Vi jobbar i snitt 37,4 timmar per vecka. Inte helt oväntat arbetar chefer med stort ansvar i genomsnitt fler timmar än personer med andra befattningar. Den genomsnittlige VD:n arbetar t. ex. drygt 43 timmar i veckan, vilket är ca en timme mer än den genomsnittlige marknads- eller försäljningschefen.
Vi ser att bilden av egenföretagaren som arbetar 'dygnet runt' för sin verksamhet inte tycks vara helt riktig, i genomsnitt arbetar egenföretagare mer än genomsnittet men mindre än 'anställda' chefer i olika positioner. Egenföretagare arbetar i genomsnitt 38,7 timmar i veckan.
Vi ser också att arbetstiden skiljer mellan personer som arbetar inom olika branscher. Det kan bero på många olika faktorer där t. ex. kollektivavtalen och andelen hel-/deltidsandställda spelar stor roll.
Trygghet viktigare när unga söker jobb
Arbetslösheten blir allt högre bland unga. Kanske är det just därför faktorer som trygghet i anställningen och bra arbetskollegor är viktiga vid sök av nytt jobb. Då vi lägger längre tid på att utbilda oss blir det också viktigt att utbildningen kommer till nytta på den nya arbetsplatsen. Att företaget man arbetar på är ekonomsikt stabilt är något man hellre bortser från, till skillnad från den åldersgruppen som tycker att den ekonomiska stabiliteten i företaget känns viktig. Lönen och att arbeta med saker som är intressanta är generellt viktiga kriterier oavsett ålder. Att kunna vara flexibel i sitt arbete är något åldersgruppen 34-53 känner är viktigt - kanske hänger det ihop med familjesituationen.
Nya modeller och analysmöjligheter
Day in Life B2B
Day in Life för näringslivet är en undersökning som speglar vad näringslivet gör på dagarna. Här kartläggs medievanor, sinnesstämning etc. I Day in Life kan man analysera vilka huvudmedier olika målgrupper konsumerar och när på dygnet - exempelvis hur en marknadschefs mediekonsumtion skiljer sig från en IT-chefs eller en läkares mediekonsumtion.
Business Innovation
Early adopter modell för näringslivet - vilka branscher eller vilka positioner är förändringsbenägna och driver utveckling? I modellen Business Innovation finns svaren. Modellen speglar hur snabbt olika sorters människor tar till sig nyheter respektive hur informationssökande de är.
Word of Mouth inom Näringslivet (Orvesto Buzz)
Modellen utgår ifrån Malcolm Gladwells bok "The tipping point" och identifierar olika typer av sändare i olika kategorier:
• salesmen
• mavens
• connectors
• champions
Medier kan beskrivas utifrån sin förmåga att fortsätta leverera efter annonsinförandet och medieplanerare kan använda grupperna som målgrupper för att spetsa till medievalet och nå de som sätter bollen i rullning.