You are here

2012-10-17

Intresset för en bättre bostad ökar - Konsumentklimatet oktober 2012

Konsumentklimatindex har pendlat ovanligt mycket de senaste tre månaderna och har i oktober ökat till en nivå som liknar den i augusti. I oktober har optimisterna ökat och pessimisterna minskat.

Konsumentklimatindex byggs upp av nettoskillnaden mellan de som tror att de kommer att få mer pengar att röra sig med det kommande året och de som tror att de kommer att få mindre. De senaste åren har det generellt varit fler som tror att de kommer att få det bättre än som tror att de kommer att få det sämre.

Optimismen om den egna ekonomin är högre bland män än bland kvinnor och det är framförallt yngre personer som är optimistiska.

Om man skulle få mindre pengar att röra sig med skulle majoriteten i första hand försöka kompensera detta med neddragningar i konsumtionen.

Om man däremot skulle få mer pengar att röra sig med är det vanligaste svaret idag att man skulle spara pengarna. Andelen som svarar så har ökat både kvartal 2 och 3, men i oktober har det gått ned något. Sedan juli är det fler och fler som för varje månad vill satsa pengarna påkonsumtion eller på bättre bostad.

De senaste månaderna har man blivit mer ovillig att investera i aktier eller andra värdepapper jämfört med i våras.

Prioriteringen av att betala sina skulder har generellt varit oförändrad de senaste månaderna. Personer i åldersgruppen 50-64 år har ökat sin prioritering av detta mer och mer sedan i våras och är nu den åldersgrupp som prioriterar betalning av skulder högst. Yngre personer (15-29 år) och äldre (65+) är de som generellt har prioriterat betalning av skulder minst.

Prioriteringen av semesterresor har minskat sedan början på 2012.

Prioriteringen av nya kläder har ökat sedan sommarens slut, starkast ökning bland kvinnor.

Prioriteringen av fritidshus har ökat sedan bottennoteringen i juli.

Däremot minskar prioriteringen de senaste månaderna av fabriksny och begagnad bil samt prioriteringen av mobiltelefon, bredband, Mp3etc.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes under perioden 1-10 oktober, då 991 intervjuer genomfördes i Sverige med personer i åldern 15 år och äldre. Tidigare månader har omfattat drygt 1000 intervjuer vardera. Undersökningen gjordes online. Det innebär att personer, som inte använder Internet, inte kommer med i undersökningen. Urvalet dras ur TNS SIFOs onlinepanel, som rekryterats representativt över hela landet via telefon och postala utskick.

Här finner du Konsumentklimatet oktober 2012 i sin helhet

Share Image: